مشخصات مقاله عنوان نشریه: ابتكار و خلاقيت در علوم انساني اطلاعات شماره: تابستان 1391 , دوره 2 , شماره 1 ; از صفحه 107 تا صفحه 138 . عنوان مقاله: مدل يابي روابط بين متغيرهاي مکنون هوش و سرعت پردازش اطلاعات با خلاقيت دانشجويان نویسندگان: کرمي باغطيفوني زهرا*, فرخي نورعلي, ابراهيمي قوام صغري, مهاجر يحيي آدرس: * دانشگاه علامه طباطبایی چکیده: زمينه: بيشتر تحقيقات انجام شده در حوزه خلاقيت عمدتا از نوع پژوهش هاي تجربي و فرضيه پردازي بوده و هنوز مدل ها و نظريات تجربي که به خوبي تبيين کننده خلاقيت بر اساس عوامل بنيادين شناخت باشد، کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، همچنين بيشتر تحقيقات انجام شده در اين حوزه عمدتا به بررسي هاي همبستگي ساده قناعت کرده و از رسيدن به مراحل نظري و کلي نگرانه باز مانده اند.هدف: هدف اصلي اين تحقيق بررسي رابطه بين هوش و خلاقيت و تبيين اين رابطه بر اساس عامل بنيادين شناخت (سرعت پردازش اطلاعات) است. اين پژوهش درصدد است با استفاده از مقياس هاي چند بعدي هوش، خلاقيت، و سرعت پردازش اطلاعات بخشي از محدوديت هاي مربوط به اندازه گيري اين سازه ها را که احتمالا منجر به کم برآورد شدن رابطه هوش و خلاقيت در ادبيات پژوهشي شده است را بر طرف سازد.روش: نمونه اين تحقيق شامل 481 نفر از دانشجويان کليه رشته هاي علوم انساني دانشگاه هاي تهران بود. براي سنجش هوش از خرده مقياس هاي آزمون وکسلر بزرگسالان (وايز - آر)، براي سنجش خلاقيت از آزمون هاي تفکر واگرا، خلاقيت در زندگي روزمره، پيشرفت خلاقانه و خودپنداره خلاقانه و براي سنجش سرعت پردازش اطلاعات، از دو آزمون مداد - کاغذي، زاهلن - وربيندونگز (زد. وي. تي) و آزمون رمزگرداني (کي. دي. تي) استفاده شد. مدل يابي معادلات ساختاري براي بررسي مدل هاي مفروض شده روابط بين اين متغيرها که بر اساس ادبيات پژوهش تدوين شده بودند، مورد استفاده قرار گرفت.يافته ها: نتايج پژوهش حاضر نشان داد که رابطه بين هوش و خلاقيت زماني که به صورت مکنون در نظر گرفته مي شوند، بالاتر از زماني است که اين متغيرها به صورت مشاهده شده در نظر گرفته مي شوند. نتيجه ديگر اين بود که سرعت پردازش اطلاعات به عنوان عامل مرتبه بالاتر رابطه بين هوش و خلاقيت را مورد تبيين قرار مي دهد. همچنين تاثير غير مستقيم سرعت پردازش اطلاعات بر خلاقيت بيشتر از تاثير مستقيم آن بود، يعني هوش به عنوان واسطه بين خلاقيت و سرعت پردازش اطلاعات عمل مي کند.نتيجه گيري: نتيجه کلي اين پژوهش کاوشي در جواب دادن به سوالات اساسي در مورد ادبيات خلاقيت است و توانست به بخشي از سوالاتي که در 50 سال اخير در اين حوزه مطرح است، پاسخ دهد. مثلا اينکه رابطه مشاهده شده بين هوش و خلاقيت ناشي از متغير سومي به نام سرعت پردازش اطلاعات است. کلید واژه: هوش(Q2)خلاقيت(Q2)سرعت پردازش اطلاعات(Q2)مدل يابي ساختاري(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: خودآگاهیپیشرفت تحصیلیهوش معنویتیزهوشهوش هیجانینظام ملی نوآوریانگیزه پیشرفتکارآفرینی سازمانی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: خلاقيتهوش و خلاقيتتئوري سيستمي خلاقيت در سازمانبررسي رابطه هوش هيجاني با خلاقيت دانشجويانخلاقيت مقالات همایشی مرتبط: ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت و هوش سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهرانبررسی موردی تاثیر خلاقیت در درس ریاضیات دوره دبیرستانبررسی رابطه بین میزان هوش استراتژیک مدیران با خلاقیت و رضایت شغلی کارکنان در دستگاههای اجرایی شهر رفسنجاننقش بهبود مستمر خلاقیت و نوآوری سازمان در هزاره سوم آموزش و خلاقیت ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 117 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی