برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1391 , دوره  2 , شماره  2 ; از صفحه 125 تا صفحه 146 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثربخشي دو شيوه جديد و قديم ارزشيابي تحصيلي بر نگرش به خلاقيت و پيشرفت درسي دانش آموزان دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

زمينه: خلاقيت يکي از فعاليت هاي متعالي فرايندهاي رواني است که در فرايند تحول رواني به اشکال گوناگون اما در يک سبک منحصر به فرد، نمود پيدا مي کند. خلاقيت توانايي يا ظرفيت رواني و جسماني است که جهت ساختن يا بازسازي واقعيت در يک روش خاص به کار گرفته مي شود.
هدف: هدف از اين پژوهش مقايسه اثربخشي دو شيوه جديد و قديم ارزشيابي تحصيلي در بروز خلاقيت و پيشرفت درسي دانش آموزان دوره ابتدايي است
.
روش: روش اين پژوهش از نوع علي - مقايسه اي يا پس رويدادي است که در زمره طرح هاي پس از وقوع قرار مي گيرد در اين پژوهش جامعه آماري کليه مدارس دوره ابتدايي دخترانه شهرستان اسلامشهر هستند، يعني مدارس ابتدايي که شيوه قديم ارزشيابي هنوز در آنها به کار گرفته مي شود و مدارس ابتدايي که در آنها شيوه هاي جديد ارزشيابي (ارزشيابي توصيفي)، به کار بسته مي شود. در اين پژوهش از روش نمونه گيري هدفمند استفاده شده است که از طريق آن 2 مدرسه که شيوه قديم ارزشيابي را به کار مي گرفتند و همچنين 2 مدرسه که شيوه هاي جديد ارزشيابي را به کار مي گرفتند به عنوان نمونه انتخاب شدند
.
يافته ها: با توجه به نتايج، به جز تعاملات در متغيرهاي جنسيت، پايه تحصيلي و گروه (روش جديد ارزشيابي در مقابل روش قديمي)، در نگرش به خلاقيت تفاوت معناداري مشاهده شده است. عملکرد دختران، بهتر از پسران بوده، دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي، عملکرد بهتري نسبت به دانش آموزان پايه پنجم داشته اند و همچنين دانش آموزاني که به روش مرسوم ارزشيابي شده اند در نگرش به خلاقيت، عملکرد مطلوب تري از دانش آموزاني داشته اند که به روش جديد ارزشيابي شده اند، اما در پيشرفت درسي تفاوت معناداري بين دو گروه ديده نشد
.
نتيجه گيري: روش ارزشيابي جديد (توصيفي)، نتوانسته به اهداف مورد نظر که سبب به کارگيري آن بوده است بر اساس نتايج اين پژوهش دست يابد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 823
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی