برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1392 , دوره  2 , شماره  4 ; از صفحه 27 تا صفحه 53 .
 
عنوان مقاله: 

ضرورت طراحي يک مدل بهينه براي سنجش سرمايه فکري در نظام آموزش عالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 

زمينه: در سال هاي اخير منابع مزيت رقابتي از سرمايه هاي ملموس و سخت به دارايي هاي غير ملموس و نرم مانند دانش و سرمايه فکري تغيير داده است. به دليل اهميت سرمايه فکري و ارزيابي آن در نظام هاي آموزش عالي، دست اندرکاران امر آموزش عالي به شناخت مولفه هاي سرمايه فکري و نحوه سنجش آن نياز دارند.
هدف: شناسايي مولفه هاي سرمايه فکري به مديران نظام آموزش عالي و به ويژه دانشگاه ها کمک مي کند تا با شناخت حاصل از آن، به نحو مطلوب و موثري سرمايه هاي فکري را مورد سنجش قرار داده و به دنبال آن فرايند مديريت سرمايه هاي فکري را بهبود بخشند. اين تحقيق تلاش مي کند تا با بررسي شيوه هاي سنجش سرمايه فکري، مدلي مطلوب و کاربردي براي سنجش سرمايه فکري بر اساس سه عنصر سرمايه هاي انساني، سازماني و رابطه اي و شاخص هاي سنجش هر کدام از اين سرمايه ها ارائه نمايد
.
روش: اين پژوهش به روش فراتحليل مدل ها و شيوه هاي موجود سنجش سرمايه فکري را از ديدگاه نقاط قوت و ضعف مورد بررسي قرار مي دهد و به ارائه مدلي مي پردازد که قابليت کاربرد بيشتري در نظام آموزش عالي دارد
.
يافته ها: مدل هاي و شيوه هاي مختلفي براي سنجش سرمايه فکري وجود دارد که هر کدام دربردارنده نقاط قوت و ضعف هستند. مدل مناسب سنجش بايد مبتني بر اهداف، مأموريت ها و استراتژي هاي موسسات آموزش عالي طراحي و تدوين گردد
.
نتيجه گيري: به منظور دست يابي به توليد علم نافذ و استفاده حداکثري از ظرفيت ها و قابليت هاي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي ضرورت سنجش سرمايه فکري در نظام آموزش عالي در عصر اقتصاد دانش بنيان بر کسي پوشيده نيست و اين امر نيازمند تدوين شاخص هاي و معيارهاي مناسب با اهداف و ماموريت هاي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عباس پور، ع.، و شرفی، م.، و مقدم، م. (1392). ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 2(4), 27-53. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=206097



Vancouver : کپی

عباس پور عباس، شرفی محمد، مقدم مینا. ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 1392 [cited 2021September18];2(4):27-53. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=206097



IEEE : کپی

عباس پور، ع.، شرفی، م.، مقدم، م.، 1392. ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, [online] 2(4), pp.27-53. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=206097.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 276 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی