برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1389 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 19 تا صفحه 30 .
 
عنوان مقاله: 

اثر تداخل زمينه اي و تغييرپذيري تمرين بر اجرا و يادگيري مهارت شوت بسکتبال

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه رازی کرمانشاه
 
چکیده: 

هدف اين تحقيق بررسي اثر تداخل زمينه اي و تغييرپذيري تمرين بر اجرا و يادگيري مهارت پرتاب آزاد بسکتبال از شش نقطه با فواصل (4، 3، 4.5، 5، 3.5، 1.5 متري) و زواياي مختلف از حلقه بسکتبال بوده است. در روز اول، آزمودني ها (30 نفر) پيش آزمون شامل 15 پرتاب آزاد از فواصل 3، 4.5 و 5 متري را به شيوه مسدود از حلقه انجام دادند. امتياز پيش آزمون ملاکي براي انتخاب افراد در سه برنامه تمريني ثابت، متغير مسدود و متغير تصادفي بود. در روز دوم تا چهارم، آزمودني ها هر روز 36 کوشش را انجام مي دادند. آزمودني هاي گروه متغير مسدود، شش کوشش متوالي از هر موقعيت، گروه ثابت، 36 کوشش متوالي از فاصله 4.5 متري، و گروه متغير تصادفي، يک کوشش از هر موقعيت را در شش بار متوالي انجام مي دادند. در روز پنجم، آزمون يادداري با 12 کوشش از فواصل 3، 4.5 و 5 متري (4 کوشش از هر نقطه)، 12 کوشش از فاصله 4.5 متري و 12 کوشش پرتاب آزاد به طور جداگانه با فاصله هاي کوتاه اجرا مي شد. نتايج تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر روي جلسات تمرين و بلوک حاکي از تفاوت معني دار جلسات تمرين (p=0.000) و گروه (p=0.03) بود. در آزمون يادداري نتايج تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر روي آزمون و بلوک حاکي از معني دار بودن اثر گروه (p=0.001) بود. نتايج تحقيق، حاکي از اثر تداخل زمينه اي در تکاليف با برنامه حرکتي يکسان در افراد ماهر بود. يافته هاي تحقيق نشان داد که براي يادگيري شوت بسکتبال در افراد ماهر، بهتر است تمرين متغير تصادفي مورد استفاده قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 236
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی