برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

گامي براي تبيين مرزهاي تربيت و تعليم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه امام حسین (ع)
 
چکیده: 
بهره برداري از دو مفهوم تعليم و تربيت و واژه هاي معادل با اين دو، همواره در تغيير اعتبار و معني از شاخه اي به شاخه ديگر سير نموده است. ارتباط و يا انفصال اين دو مفهوم و يا يگانه مفروض داشتن هر دو، نوع فهم و درک از آنها را دگرگون ساخته است. در اين مقاله، سه نوع ارتباط براي دو مفهوم تربيت و آموزش به صورت آموزش، معادل با جمع دو مقوله تربيت و آموزش، آموزش و تربيت، به عنوان دو مقوله مستقل و در نهايت، تربيت، معادل با جمع دو مقوله تربيت و آموزش مورد بررسي واقع شده است. نتيجه اين بررسي گويا است که افتراق و اتفاق اين دو مفهوم به هر صورتي که مفروض شود، نوعي قرارداد دانسته شود که به امر ذاتي موجود در اين مفاهيم تعلق ندارد. به عنوان پيشنهاد براي رفع اين مشکل، و در اين راستا مناسبترين قرارداد نيز ارائه شده است.از سوي ديگر از نظر مقامي و ارزشي و تقدم و تاخر و فضل و برتري، نيز گفتمان گوناگوني براي اين دو مفهوم تربيت و تعليم، بين صاحبنظران هست. در اين راه، واژه هاي مقدسي از کتاب الهي قرآن کريم، نظير «تزکيه» نيز توسط متبحران به پشتيباني اين بحث فراخوان گرديده، و بر اهميت تعيين دقيق حدود و ثغور اين مفاهيم افزوده است. اين اختلافات، هم از ديدگاه متخصصان و نظريه پردازان حوزه تعليم و تربيت، هم از ديدگاه اجرايي و هم در ارتباط با بعضي مباني ديني در اين مقاله مورد ملاحظه قرار گرفت. سپس، راهکار منطقي و راه حل مناسب استخراجي از اين مقاله در باب مقام و فضل و تقدم و تاخر اين مفاهيم، ذو مراتب و مشکک دانستن آنها است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فضایلی، ا. (1390). گامی برای تبیین مرزهای تربیت و تعلیم. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 19 (دوره جدید)(13), 113-135. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=205927



Vancouver : کپی

فضایلی احمد. گامی برای تبیین مرزهای تربیت و تعلیم. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. 1390 [cited 2021December06];19 (دوره جدید)(13):113-135. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=205927



IEEE : کپی

فضایلی، ا.، 1390. گامی برای تبیین مرزهای تربیت و تعلیم. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, [online] 19 (دوره جدید)(13), pp.113-135. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=205927.



 

 
بازدید یکساله 106 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی