4 SID.ir | رابطه جنسيت و به کارگيري راهبردهاي يادگيري زبان فارسي به عنوان زبان دوم
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

رابطه جنسيت و به کارگيري راهبردهاي يادگيري زبان فارسي به عنوان زبان دوم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
 
چکیده: 

اين پژوهش، از نوع کاربردي است و تاثير جنسيت را بر به کارگيري راهبردهاي يادگيري زبان فارسي (به عنوان زبان دوم) در ميان فارسي آموزان خارجي مورد بررسي قرار مي دهد. بر اساس پژوهش هاي مختلف، استفاده از اين راهبردها در يادگيري مهارت هاي زبان تاثير بسزايي دارد. در حوزه آموزش و يادگيري زبان انگليسي و همچنين در زبان هاي مختلف، راهبردهاي يادگيري زبان مورد بررسي قرار گرفته اند، ولي در حوزه آموزش زبان فارسي (به عنوان زبان دوم) به غير فارسي زبانان، پژوهشي که بتوان بر اساس آن برنامه ريزي کرد، انجام نشده است و تنها به بررسي راهبردهاي شناختي و فراشناختي (در ميان فارسي زبانان)، اکتفا شده است؛ بنابراين، انجام اين پژوهش، کاري ضروري به نظر مي رسيد. براي انجام پژوهش مورد نظر، از پرسشنامه راهبردهاي يادگيري زبان آکسفورد (1990)، استفاده شد. ابتدا نسخه 50 سوالي پرسشنامه به زبان فارسي ترجمه و پايايي آن طي يک آزمون آزمايشي (با استفاده از 30 فارسي آموز)، به روش آلفاکرونباخ محاسبه شد که برابر 0.80 بود. با اين حال، در برخي از بخش هاي پرسشنامه اصلاحاتي صورت گرفت. سپس 156 فارسي آموز خارجي مرکز آموزش زبان فارسي دانشگاه بين المللي امام خميني (ره)، از 13 کشور گوناگون به پرسش نامه اصلاح شده پاسخ دادند. تحليل آماري به کمک آزمون "تي" و آزمون "ضريب همبستگي اسپيرمن" نشان مي دهد اگرچه، ميانگين کل نمره دانشجويان دختر بيشتر از دانشجويان پسر است، اما امار استنباطي بيانگر آن است که اين اختلاف ميانگين ها معنادار نيست. بنابراين، دو گروه دانشجويان دختر و پسر، کم و بيش به يک ميزان از همه راهبردهاي يادگيري استفاده مي کنند. همچنين يافته ها حاکي از آن است که اولويت هاي فارسي آموزان دختر و پسر، در انتخاب نوع راهبردها متفاوت است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 217
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی