برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

سبک هاي يادگيري در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بقيه اله (عج) در سال 1391

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)
 
چکیده: 

سابقه و اهداف: آشنايي با سبک يادگيري دانشجويان مي تواند نقش قابل توجهي در برنامه ريزي درسي اساتيد و بهبود يادگيري ايفا نمايد. هدف از اين مطالعه، ارزيابي سبک هاي يادگيري دانشجويان رشته هاي مختلف علوم پزشکي و شناخت عوامل موثر در تعيين سبک يادگيري ايشان بود.
روش بررسي: در اين مطالعه مقطعي با استفاده از روش نمونه گيري سيستماتيک، تعداد 180 نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بقيه اله (عج) از رشته هاي مختلف علوم پزشکي که مشغول تحصيل در مقاطع مختلف بودند، به صورت تصادفي انتخاب گرديدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه سبک يادگيري کولب و پرسشنامه دموگرافيک در ارديبهشت ماه سال 1391 جمع آوري گرديدند. داده ها با استفاده از آزمون هاي آماري آناليز واريانس يک طرفه، تي مستقل، کاي اسکوئر يا فيشر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. براي انجام تحليل ها از نرم افزار
SPSS استفاده گرديد.
يافته ها: ميانگين سني نمونه هاي پژوهش
29.33±7.03 و بيشتر آن ها (80%) مذکر بودند. سبک هاي غالب يادگيري در شرکت کنندگان به ترتيب عبارت بودند از: واگرا (76.7%)، سازگار (12.8%)، جاذب (7.8%) و همگرا (2.8%). نتايج نشان داد، عواملي همچون: سن، جنس، تاهل، محل زندگي، تحصيلات پدر و مادر، معدل و مقطع تحصيلي مي تواند در تعيين ابعاد سبک يادگيري دانشجويان، به درجات مختلف حائز اهميت باشد. يافته ها همچنين حاکي از آن است که سبک يادگيري غالب در شرکت کنندگان مطالعه در بين افراد داراي معدل ها و مقاطع تحصيلي مختلف تفاوت چنداني با يکديگر ندارند.
نتيجه گيري: با توجه به شناخت سبک يادگيري غالب در دانشجويان و رابطه عوامل دموگرافيک با سبک يادگيري، لازم است ضمن توجه به عوامل موثر در تعيين سبک يادگيري، برنامه ريزي مناسبي براي هماهنگ سازي سبک تدريس متناسب با سبک يادگيري غالب صورت گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 108
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی