برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  3 , شماره  9 ; از صفحه 53 تا صفحه 62 .
 
عنوان مقاله: 

اثر تمرين متغير و تعداد کوشش هاي تمريني بر اکتساب، يادگيري و انتقال سرويس واليبال در کودکان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه رازی
 
چکیده: 

هدف از تحقيق حاضر بررسي اثر تمرين متغير و تعداد کوشش هاي تمرين بر اکتساب، يادگيري و انتقال يک مهارت سرويس واليبال مي باشد. بدين منظور 40 دانش آموز (ميانگين 11.2 سال) در دو گروه مساوي تمرين متغير و ثابت به صورت تصادفي قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر دو گروه در طي مرحله تمرين 450 کوشش را به ترتيبي انجام دادند که پس از هر 150 کوشش يک آزمون يادداري و يک آزمون انتقال به عمل آمد. داده هاي گردآوري شده با استفاده از آزمون هاي t مستقل و ANOVA تجزيه و تحليل شد. نتايج نشان داد که بيشتر شدن تعداد کوشش ها در مرحله اکتساب، سبب يادگيري در هر دو مرحله يادداري و انتقال مي شود (ارزش p هم در يادداري و هم در انتقالP=0.001 ). اما اثر نوع تمرين در مرحله يادداري مشاهده نشد (p=0.21). در حالي که در آزمون انتقال اين اثر مشاهده شد (p=0.004). الگوي نتايج تحقيق حاضر پيشنهاد مي کند وقتي که هدف کسب الگوي مهارت باشد تمرين به روش ثابت بهتر است، چرا که بيشتر شدن تمرين (بيشتر شدن تعداد کوشش هاي مرحله اکتساب)، سبب بيشتر شدن اختلاف در بين دو گروه مي شود. اما هنگامي که هدف يادگيري پارامتر است، استفاده از تمرين متغير سودمند است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 204
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی