برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه بين اهداف پيشرفت و عملکرد تحصيلي در دانش آموزان مدارس تيزهوشان و مدارس عادي: نقش ميانجي گرايانه سبک هاي تفکر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين اهداف پيشرفت و عملکرد تحصيلي با توجه به نقش واسطه اي سبک هاي تفکر نوع اول، در ميان دانش آموزان تيزهوش و عادي به روش مدل يابي معادلات ساختاري بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان تيزهوش و عادي سال سوم دبيرستان، ناحيه 1 شهر اورميه بود. بدين منظور 200 دانش آموز از مدارس عادي، و 150 دانش آموز از مدارس تيزهوشان به روش نمونه گيري خوشه اي مرحله اي انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه اهداف پيشرفت ميگلي و همکاران (2000) و پرسشنامه سبک هاي تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) پاسخ دادند. نتايج پژوهش نشان داد که سبک تفکر نوع اول نقش ميانجي را در رابطه بين اهداف پيشرفت و عملکرد تحصيلي دارد(p=0.001) . نتايج مقايسه گروهي نشان داد که اثر اهداف تبحري بر سبک تفکر نوع اول در تيزهوشان بيشتر از عادي (p=0.001) و اثر اهداف عملکرد - اجتناب در عادي بيشتر از تيزهوشان بود (p=0.05)، در حالي که اثر اهداف عملکرد - رويکرد بر سبک تفکر نوع اول در هر دو گروه تفاوت معناداري با هم نداشت. شاخص هاي برازش مدل (CFI= 0.90، RMSEA= 0.08، GFI= 0.98 تيزهوشان و GFI= 0.90 عادي) نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبي برخوردار است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 448
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی