5 SID.ir | بررسي رابطه هوش هيجاني و مولفه هاي آن با باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بر عملکرد تحصيلي دانشجويان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه هوش هيجاني و مولفه هاي آن با باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بر عملکرد تحصيلي دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه هوش هيجاني با باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بر عملکرد تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان بود.
مواد و روش ها: پژوهش توصيفي - همبستگي حاضر بر روي دانشجويان مقطع کارشناسي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان در سال تحصيلي 90-1389 صورت گرفت. 1300 دانشجو از ميان همه دانشجويان به شيوه تصادفي طبقه اي به عنوان حجم نمونه مورد بررسي انتخاب شدند. ابزارهاي اندازه گيري، دو پرسشنامه هوش هيجاني
Bar-on و راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري (Motivational strategies for learning questionnaire يا MSLQ) بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون معني داري همبستگي، آزمون c2 و مدل يابي معادلات ساختاري و شاخص هاي برازش مدل هاي ساختاري استفاده شد.
يافته ها: ضرايب مسير مربوط به عامل روابط بين فردي و عامل همدلي معني دار نبود. ضريب مسير براي مولفه هاي شادماني، واقع گرايي و مسووليت پذيري با باورهاي انگيزشي معني دار به دست نيامد. در تاثير باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بر عملکرد تحصيلي، تمام مسيرها معني دار بودند و در تاثير مولفه هاي هوش هيجاني و باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي بر عملکرد تحصيلي تمام مسيرها رابطه معني داري را نشان دادند
.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش مي تواند براي برنامه ريزان و پژوهشگران تعليم و تربيت در جهت سرمايه گذاري و انجام مداخله در حيطه هاي مختلف هوش هيجاني، ارتقاي عملکرد تحصيلي و راهبردهاي انگيزشي سودمند باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 298
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی