4 SID.ir | تاثير بازخورد به کوشش هاي موفق و ناموفق بر يادگيري تکاليف رديابي ساده و پيچيده
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير بازخورد به کوشش هاي موفق و ناموفق بر يادگيري تکاليف رديابي ساده و پيچيده

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه حکیم سبزواری
 
چکیده: 

بي شك بازخورد افزوده نقش موثري در بهينه سازي يادگيري دارد، ولي آنچه چالش برانگيز است، محتواي آن است. هدف از تحقيق حاضر، مقايسه اثر بازخورد به كوشش هاي موفق و ناموفق در تكاليف رديابي ساده و پيچيده است. به اين منظور 48 آزمودني دختر و پسر راست دست با ميانگين سني 1.8±23 سال از جامعه آماري دانشجويان دانشگاه حکيم سبزواري كه واحد تربيت عمومي را انتخاب كرده بودند، انتخاب شدند و به طور تصادفي در چهار گروه بازخورد به كوشش هاي موفق و ناموفق در تكاليف ساده و پيچيده قرار گرفتند. تكليف مورد استفاده در اين تحقيق تكليف رديابي موقعيتي بود كه به صورت نرم افزاري در دو سطح ساده و پيچيده طراحي شد و هدف از اجراي آن، رديابي سريع با حداقل خطا بود. آزمودني ها طي مرحله اكتساب، هر جلسه 7 دسته كوشش 6 تايي را طي 8 جلسه اكتساب انجام دادند و از هر دسته كوشش 6 تايي براي 2 كوشش بازخورد آگاهي از نتيجه دريافت كردند. روش تحقيق نيمه تجربي بود و به منظور تحليل داده ها، از تحليل واريانس عاملي مركب و تحليل واريانس با اندازه گيري مكرر و آزمون هاي تعقيبي بونفروني در سطح  P<0.05استفاده شد. نتايج نشان داد در آزمون اكتساب در زمان حركت، اثر اصلي روزهاي تمريني و پيچيدگي تكليف معنادار و اثر هيچ كدام از مولفه ها در خطاي حركت و تعامل آنها معنادار نبود. در آزمون يادداري فوري در زمان حركت، اثر نوع تكليف و نوع بازخورد معنادار و اثر هيچ كدام از مولفه ها در خطاي حركت و تعامل آنها معنادار نبود. آزمون يادداري تاخيري در زمان حركت و خطاي حركت، فقط اثر نوع تكليف را معنادار نشان داد. در آزمون انتقال در زمان حركت، اثر نوع بازخورد و نوع تكليف معنادار بود و در خطاي حركت هيچ كدام از عوامل و تعامل آنها معنادار نبود. بر اساس اين يافته ها مي توان گفت كه اثر نوع بازخورد و نوع تكليف هر كدام مي تواند به عنوان عاملي مستقل در يادگيري موثر باشد و اثرگذاري نوع بازخورد و نوع تكليف در مولفه زمان حركت موثرتر است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 261
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی