برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1391 , دوره  8 , شماره  25 ; از صفحه 35 تا صفحه 54 .
 
عنوان مقاله: 

رابطه ويژگي هاي شخصيتي و روش هاي مطالعه با پيشرفت تحصيلي در دانشجويان کارشناسي دانشگاه علامه طباطبائي تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 

اين تحقيق با هدف بررسي رابطه بين ويژگي هاي شخصيتي و روش هاي مطالعه با پيشرفت تحصيلي در دانشجويان کارشناسي دانشگاه علامه طباطبائي تهران انجام شد. روش تحقيق حاضر توصيفي - پيمايشي و از نوع همسبتگي بوده است. به روش نمونه گيري خوشه اي تعداد 110 نفر به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، پرسشنامه پنج عاملي شخصيت نئو، پرسشنامه روش ها و مهارت هاي مطالعه، و براي متغير پيشرفت تحصيلي، از معدل کل دانشجويان استفاده شد. تحليل داده ها با همبستگي پيرسون نشان داد که رابطه بين ويژگي شخصيتي و روان رنجوري و روش مطالعه سطحي با پيشرفت تحصيلي منفي، رابطه بين ويژگي هاي شخصيتي برون گرايي، سازگاري، وظيفه شناسي و روش مطالعه عمقي با پيشرفت تحصيلي مثبت، و بين ويژگي شخصيتي گشودکي با پيشرفت تحصيلي رابطه معناداري وجود ندارد. همچنين نتايج رگرسيون چند متغيره حاکي از آن بود که روش مطالعه عمقي و سطحي و ويژگي هاي شخصيتي وظيفه شناسي، روان رنجوري و برون گرايي توان پيش بيني پيشرفت تحصيلي را دارا مي باشند. دانشجوياني که داراي ويژگي هاي شخصيتي برون گرايي، سازگاري و وظيفه شناسي اند و از روش مطالعه عمقي استفاده مي کنند، پيشرفت تحصيلي بيشتري دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

جعفری نژاد، ه.، و سعدی پور، ا.، و حاجی حسنی، م.، و محمدجانی، ه. (1391). رابطه ویژگی های شخصیتی و روش های مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), 8(25), 35-54. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202774



Vancouver : کپی

جعفری نژاد هادی، سعدی پور اسماعیل، حاجی حسنی مهرداد، محمدجانی هیوا. رابطه ویژگی های شخصیتی و روش های مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی). 1391 [cited 2021August06];8(25):35-54. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202774



IEEE : کپی

جعفری نژاد، ه.، سعدی پور، ا.، حاجی حسنی، م.، محمدجانی، ه.، 1391. رابطه ویژگی های شخصیتی و روش های مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), [online] 8(25), pp.35-54. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202774.



 

 
بازدید یکساله 381 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی