4 SID.ir | رابطه سوگيري هاي خودکارآمدي رياضي با انگيزش، عواطف و عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دوره راهنمايي شهر شيراز
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

رابطه سوگيري هاي خودکارآمدي رياضي با انگيزش، عواطف و عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دوره راهنمايي شهر شيراز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

هدف از اين مطالعه، بررسي ميزان سوگيري باورهاي خودکارآمدي دانش آموزان با توجه به ملاک هاي بيروني، و تاثير آن بر پيامدهاي انگيزشي، عاطفي و عملکرد تحصيلي آنان بوده است. جامعه آماري اين تحقيق را دانش آموزان پابه دوم راهنمايي تشکيل مي دادند و نمونه مورد مطالعه شامل 273 نفر از دانش آموزان (150 دختر و 123 پسر) بودند که به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه اي متشکل چند مقياس براي سنجش خودکارآمدي، انگيزش، عواطف و احساس نسبت به مدرسه، به همراه يک آزمون رياضي محقق ساخته بوده است. بر اساس اختلاف نمره مقياس خودکارآمدي با معدل سه نمره ارزيابي معلمان، ارزيابي همکلاسان و نمره کسب شده در آزمون رياضي، دانش آموزان به سه گروه داراي قضاوت هاي خودکارآمدي خوشبينانه، واقع بينانه و بدبينانه تقسيم شدند. تحليل داده ها با استفاده از شيوه تحليل واريانس و آزمون تي صورت گرفته است. يافته ها نشان داد که بيشتر دانش آموزان دچار خطاي بيش برآورد خودکارآمدي تحصيلي هستند. تحليل واريانس پيامدهاي انگيزشي و عاطفي حاکي از تفاوت معنادار ميانگين گروه داراي باورهاي خودکارآمدي واقع بينانه و بدبينانه، به نفع گروه اول بود. همچنين در متغير عملکرد رياضي ميانگين هاي هر سه گروه بطور معناداري از يکديگر متفاوت بودند. گروه داراي باورهاي بدبينانه بالاترين و گروه داراي باورهاي خوشبينانه کمترين نمره عملکرد رياضي را دارا بودند. اين نتايج نشان دهنده ارتباط نوع باورهاي خودکارآمدي دانش آموزان با جنبه هاي انگيزشي، عاطفي و عملکردي در امور تحصيلي است. با توجه به برآورد غير واقع بينانه دانش آموزان از کارآمدي تحصيلي خود، توصيه مي شود درباره واقعي تر نمودن خودکارآمدي آنان چاره انديشي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 98
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی