3 SID.ir | طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري با رويکرد تلفيقي: نقدي بر مدل هاي پيشين و ارائه مدلي نوين در اين زمينه
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري با رويکرد تلفيقي: نقدي بر مدل هاي پيشين و ارائه مدلي نوين در اين زمينه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 

مطالعه حاضر با هدف بررسي، تحليل و نقد مدل هاي پيشين طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري و ارائه مدلي نوين در اين زمينه با رويکرد تلفيقي انجام شده است. سوال هاي اساسي در اين مطالعه عبارت بودند از: 1) نقاط قوت و ضعف مدل هاي رايج جهاني در زمينه طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري کدامند؟ 2) مدل مناسب مبتني بر رويکرد تلفيقي در زمينه طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري کدام است؟ براي پاسخگويي به سوال هاي مذکور از روش تحقيق توصيفي - تحليلي مبتني بر روش جورج بردي استفاده گرديد. ابتدا با استفاده از منابع مختلف فارسي و انگليسي کتابخانه اي، منابع انگليسي موجود در شبکه وب، مکاتبه با طراحان برخي از مدل هاي رايج جهاني طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري و همچنين مراجعه به وب سايت هاي مربوطه، اطلاعات اوليه براي استخراج نقاط قوت و ضعف مدل هاي پيشين طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري استخراج و جمع آوري گرديد. سپس بر اساس دو معيار کليدي عناصر اساسي مورد نياز در يک برنامه جامع طراحي آموزشي و نوع رويکرد به موضوع طراحي آموزشي، مدل هاي انتخابي مورد تحليل، مقايسه و نقد قرار گرفته و در نهايت مدل نويني ارائه گرديد. جامعه آماري در اين تحقيق شامل کليه مدل هاي طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري است که بيش از چهل مدل مي باشد. نمونه آماري مطالعه شامل هشت مدل طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري است که با روش نمونه گيري هدفمند از ميان جامعه آماري انتخاب گرديد. يافته هاي اين مطالعه حاکي از آن است که مدل هاي طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري دربرگيرنده کليه عناصر اساسي مورد نياز در يک برنامه جامع طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري نيستند و اين عامل باعث شده است تا فرايند طراحي آموزشي به صورت جامع مدنظر قرار نگيرد. همچنين ارائه کنندگان مدل هاي پيشين طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري با رويکرد مستقل به طراحي مدل خويش پرداخته اند و اين باعث شده است تا نتوان از کليه ظرفيت ها و امکانات در فرايند طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري بهره گرفت. نويسنده مقاله حاضر سعي کرده است تا در مدل نوين خود، ضمن بهره گيري از رويکرد تلفيقي که نگاه کاملا جديد و متفاوتي در طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري است، عناصر اساسي مورد نياز در يک برنامه جامع طراحي آموزشي و محيط هاي يادگيري را نيز مدنظر قرار دهد. علاوه بر آن، مباني فلسفي، ويژگي ها، اصول و الزامات بکارگيري مدل نوين نيز تبيين شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 1496
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی