برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي برنامه آموزشي بر دانش، نگرش، خودمراقبتي و کيفيت زندگي بيماران ديابتي نوع دو

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* سبزوار، خیابان اسدآبادی، ساختمان مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی
 
چکیده: 
زمينه و هدف: بيماري قند، شايع ترين و مهمترين بيماري ناشي از اختلالات سوخت و ساز بدن است. آموزش هاي بهداشتي و روش هاي اصلاحي و رفتاري مناسب از موثرترين و باصرفه ترين راه هاي پيشگيري و کنترل ديابت مي باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش اصلاح رفتار بر دانش، نگرش، خودمراقبتي و کيفيت زندگي سبک زندگي در بيماران ديابتي نوع دو مي باشد.مواد و روش ها: روش پژوهش آزمايشي بوده که با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه شاهد انجام گرفت. از بين افراد ديابتي نوع دو مراجعه کننده به مرکز بهداشت بجنورد، 40 نفر متناسب با معيارهاي مورد نظر انتخاب و به صورت تصادفي به دو گروه آزمايش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) انتساب داده شدند. پرسشنامه اي 5 بخشي براي تعيين اطلاعات دموگرافيک و سنجش دانش (ساخته غضنفري با پايايي 0.84)، نگرش (ساخته غضنفري با پايايي 0.81)، خودمراقبتي (ساخته غضنفري با پايايي 0.91) و کيفيت زندگي (SF-20 با پايايي 0.79) در دو مرحله اجرا گرديد. روايي پرسشنامه ها نيز مورد تاييد متخصصان بوده است. برنامه آموزشي مبتني بر اصلاح عادت ها و روش هاي غذايي در پنج جلسه 30 دقيقه اي انجام شد. با استفاده از نرم افزار آماري  SPSS 18داده ها تحليل شدند.يافته ها: ميانگين سن افراد 52.17±7.58 بود. نتايج نشان داد مداخله آموزشي بر دانش افراد مورد مطالعه (p=0.083) اثر معناداري نداشته است. اما در متغيرهاي نگرش نسبت به بيماري (p=0.001)، خودمراقبتي (p=0.001) و کيفيت زندگي (p=0.001) مداخله اصلاح رفتار، تاثير معناداري داشته است.نتيجه گيري: بيماران مبتلا به ديابت نوع دو، با بهره گيري از روش هاي اصلاح رفتارهاي نامناسب، نگرش خود را نسبت به زندگي و سبک زندگي تغيير مي دهند. بهتر است اين مراقبت ها مداوم بوده و روش هاي باليني و روانشناختي در کنار روش دارويي به کار گرفته شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بیدی، ف.، و حسن پور، ک.، و رنجبرزاده، ا.، و خردمند، ع. (1391). اثربخشی برنامه آموزشی بر دانش, نگرش, خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع دو. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار, 19(4 (مسلسل 66)), 336-344. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202071



Vancouver : کپی

بیدی فاطمه، حسن پور کاظم، رنجبرزاده اکبر، خردمند علی. اثربخشی برنامه آموزشی بر دانش, نگرش, خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع دو. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. 1391 [cited 2022January19];19(4 (مسلسل 66)):336-344. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202071



IEEE : کپی

بیدی، ف.، حسن پور، ک.، رنجبرزاده، ا.، خردمند، ع.، 1391. اثربخشی برنامه آموزشی بر دانش, نگرش, خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع دو. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار, [online] 19(4 (مسلسل 66)), pp.336-344. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=202071.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 160 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی