برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان تاثير آموزش مبتني بر الگوي فرانظري بر فعاليت جسماني در دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شبکه بهداشت گیلانغرب، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: مداخلات آموزشي جهت ارتقاي فعاليت جسماني دانشجويان از اولويت هاي بهداشتي است. يکي از رويکردهاي نظري براي ارتقا و نگهداشت فعاليت جسماني، الگوي فرانظري (Trans-theoretical model) است. اين پژوهش با هدف تعيين ميزان تاثير الگوي آموزشي فرانظري بر فعاليت جسماني دانشجويان در سال 1390 اجرا شد.
روش ها: اين پژوهش يک مطالعه نيمه تجربي است که با مشارکت 200 دانشجو (در دو گروه مداخله و شاهد) انجام شد. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه اي چهار قسمتي مشتمل بر اطلاعات فردي‏، پرسشنامه مراحل تغيير فعاليت جسماني
SECQ) يا Stages of Exercise Change Questionnaire)، مقياس سنجش خودکارامدي و مقياس سنجش موازنه تصميم گيري بود. مداخله آموزشي مبتني بر الگوي فرانظري با روش هاي بحث گروهي و سخنراني اجرا شد. بسته آموزشي شامل پمفلت، پوستر و فيلم بود. 8 هفته پس از اجراي آخرين جلسه آموزشي، داده هاي پس آزمون جمع آوري شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS19  و با شاخص هاي مرکزي و آزمون هاي  McNemarو Paired t با سطح اطمينان 95 درصد تجزيه و تحليل شد.
يافته ها: پيش از مداخله هيچ گونه اختلاف معني داري بين شغل، وضعيت تاهل، ميانگين سن افراد و مراحل تغيير فعاليت جسماني در دو گروه آزمون و شاهد وجود نداشت (
P>0.05). در گروه آزمون مراحل فعاليت جسماني به سمت مراحل فعال پيش رفت (P<0.001اما در گروه شاهد مراحل فعاليت جسماني تغيير معني داري نداشت. نمره موازنه تصميم گيري، خودکارامدي و ميزان فعاليت جسماني در گروه آزمون بر اثر آموزش افزايش معني داري داشت (P<0.001).
نتيجه گيري: نتايج به دست آمده نشان داد که اجراي مداخلات آموزشي مبتني بر الگوي فرانظري يکي از راهکارهاي موثر در جهت ارتقاي فعاليت جسماني در دانشجويان است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

پرهوده، ی.، و خزلی، م.، و بختیاری، م.، و دل پیشه، ع.، و لطیفی، آ. (1391). بررسی میزان تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر فعالیت جسمانی در دانشجویان. تحقیقات نظام سلامت, 8(2), 320-329. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=201256



Vancouver : کپی

پرهوده یوسف، خزلی مهدی، بختیاری محمود، دل پیشه علی، لطیفی آرمان. بررسی میزان تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر فعالیت جسمانی در دانشجویان. تحقیقات نظام سلامت. 1391 [cited 2021April20];8(2):320-329. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=201256



IEEE : کپی

پرهوده، ی.، خزلی، م.، بختیاری، م.، دل پیشه، ع.، لطیفی، آ.، 1391. بررسی میزان تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر فعالیت جسمانی در دانشجویان. تحقیقات نظام سلامت, [online] 8(2), pp.320-329. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=201256.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 96 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی