برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1389 , دوره  4 , شماره  12 ; از صفحه 97 تا صفحه 116 .
 
عنوان مقاله: 

قيمت گذاري هدانيک در بازار خودرو سواري در کشور ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

صنعت خودرو، بخش عمده اي از مجموعه فعاليت هاي اقتصادي را تشکيل مي دهد و پيوند عميقي با ساير بخش هاي اقتصادي دارد. اين صنعت آينه اي است که وضعيت کلي صنايع هر کشور را به تصوير مي کشد. صنعت خودرو به دليل عوامل موثر بر تقاضاي محصولات آن ناگزير از نوآوري مي باشد. خودرو سواري سهم ويژه اي از مخارج مصرفي خانوار از کالاهاي بادوام را به خود اختصاص مي دهد. مصرف کننده زماني مدلي از خودرو را جهت مصرف انتخاب مي کند که مطلوبيت بدست آمده از مصرف ساير کالاها و خودرو با توجه به محدوديت بودجه حداکثر شود که مطلوبيت بدست آمده از مصرف خودرو تحت تاثير مطلوبيت بدست آمده از مشخصات و ويژگي هاي خودرو مي باشد. جهت بدست آوردن ترجيحات و تمايلات متقاضيان خودرو براي ويژگي هاي آن از روش هدانيک استفاده مي شود. قيمت هاي ضمني که در روش هدانيک بدست مي آيند برآوردي از ميل نهايي به پرداخت خانوارها براي مشخصه هاي خودرو مي باشد که با مشخص شدن ميل نهايي به پرداخت در واقع اولويت هاي خانوار براي انتخاب خودرو تعيين مي گردد. در اين پژوهش از مدل دو طرف لگاريتمي جهت برآورد مدل تابع قيمت هدانيک در مقاطع 1385-1387-1389 استفاده شده است. جامعه آماري شامل 30 مدل خودرو توليد شده و مونتاژ شده توسط کارخانجات توليدکننده خودروسواري در ايران مي باشد. از بين ويژگي هاي معرفي شده براي خودرو 5 گروه ويژگي تاثير معناداري بر قيمت خودرو سواري دارند که از اين ميان اندازه خودرو بيشترين تاثير را بر قيمت خودرو مي گذارد و مصرف کننده بالاترين تمايل به پرداخت را براي اين ويژگي دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 145
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی