برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1391 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 1 تا صفحه 13 .
 
عنوان مقاله: 

تجارب و ديدگاه هاي دانشجويان پرستاري در مورد خصوصيات مربي باليني در ارزشيابي باليني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: در آموزش باليني پرستاري، دانشجويان از نظر ميزان دستيابي به برآيندهاي آموزش باليني مورد ارزشيابي قرار مي گيرند. ارزشيابي دانشجويان اساسا بر عهده مربيان پرستاري مي باشد. فرآيندي که همواره، هم براي مربيان و هم دانشجويان چالش برانگيز بوده است. دانشجويان به عنوان افراد تحت ارزشيابي داراي تجربيات و نقطه نظراتي در اين زمينه مي باشند که توجه به آنها اهميت به سزايي دارد. هدف از انجام اين پژوهش تبيين تجارب و ديدگاه هاي دانشجويان پرستاري در ارتباط با خصوصيات مربي در ارزشيابي باليني مي باشد.
روش: پژوهش حاضر به روش تحليل محتواي کيفي قراردادي صورت گرفته است. جامعه مورد مطالعه، دانشجويان ترم 4 تا 8 پرستاري دانشکده هاي پرستاري و مامايي دانشگاه هاي علوم پزشکي تيپ 1 وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در شهر تهران بودند. نمونه گيري به صورت مبتني بر هدف انجام شد. گردآوري داده ها از طريق جلسات گروه متمرکز صورت گرفت که در نهايت 40 دانشجوي پرستاري در 6 گروه متمرکز در پژوهش شرکت نمودند
.
يافته ها: طي تحليل داده ها 3 درون مايه و 7 طبقه پديدار شدند. درون مايه ها و طبقات استخراج شده شامل موضوعات حرفه اي (صلاحيت، حضور و مشارکت، مهارت بازخورد و ارزشيابي)، ويژگي هاي فردي (علاقه، احترام و حمايت) و ضرورت هاي ارزشيابي (عدالت، ارزشيابي عملي) مي باشند
.
نتيجه گيري: تعيين چگونگي پيشرفت دانشجويان پرستاري در آموزش باليني از نقش هاي مهم و پرچالش مربي باليني مي باشد. خصوصيات و رفتارهاي مربي بر فرآيند يادگيري و ارزشيابي دانشجويان پرستاري در محيط هاي باليني تاثيرگذار است. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي دهد که دانشجويان ديدگاه هاي روشني در مورد اين موضوع مهم دارند. آنان تجارب و ديدگاه هاي خود را از خصوصيات مربي در ارزشيابي باليني مورد بحث قرار داده و چالش هايي را که در اين ارتباط با آن روبه رو هستند بيان نمودند. مساله مهم اين است که توجه به بيانات دانشجويان به عنوان افراد تحت ارزشيابي، به کاهش مشکلات موجود در اين زمينه کمک خواهد نمود و توجه به ديدگاه ها و تجربيات آنان توسط افراد دست اندرکار آموزش باليني و به خصوص مربيان اهميت بسياري دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
Cite:
APA : کپی

پازارگادی، م.، و اشک تراب، ط.، و خسروی، ش. (1391). تجارب و دیدگاه های دانشجویان پرستاری در مورد خصوصیات مربی بالینی در ارزشیابی بالینی. آموزش پرستاری, 1(1), 1-13. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=199686



Vancouver : کپی

پازارگادی مهرنوش، اشک تراب طاهره، خسروی شراره. تجارب و دیدگاه های دانشجویان پرستاری در مورد خصوصیات مربی بالینی در ارزشیابی بالینی. آموزش پرستاری. 1391 [cited 2021April13];1(1):1-13. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=199686



IEEE : کپی

پازارگادی، م.، اشک تراب، ط.، خسروی، ش.، 1391. تجارب و دیدگاه های دانشجویان پرستاری در مورد خصوصیات مربی بالینی در ارزشیابی بالینی. آموزش پرستاری, [online] 1(1), pp.1-13. Available at: <https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=199686>.



 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 93 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی