برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1392 , دوره  8 , شماره  29 ; از صفحه 195 تا صفحه 216 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش راهبردي تفکر بر تفکر انتقادي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تبریز
 
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش راهبردي تفکر بر تفکر انتقادي دانش آموزان پايه پنجم دبستان بود. در يک طرح آزمايشي از بين دانش آموزان پنجم دبستان شهر سنندج 80 نفر (40 دختر و 40 پسر) به عنوان نمونه آماري به صورت خوشه اي انتخاب شدند و بطور تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمايش به مدت 15 جلسه و هر جلسه يک ساعت آموزش تفکر دريافت نمودند. تفکر انتقادي دانش آموزان هر دو گروه (آزمايش و کنترل) در دو مرحله پيش و پس از آموزش با ابزار آزمون سطحX  کرنل مورد ارزيابي و مقايسه قرار گرفت. داده ها با استفاده از تحليل کوواريانس تجزيه و تحليل شد. نتايج بيانگر اين بود که آموزش تفکر تاثير معني داري بر افزايش تفکر انتقادي دارد. تفکر انتقادي مي تواند از طريق آموزش مستقيم تفکر در کلاس و مشارکت آزمودني ها در بحث ها و فعاليت هاي کلاسي و نيز درگير نمودن آنها در فرايند تفکر، افزايش يابد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فتحی‌ آذر، ا.، و ادیب، ی.، و هاشمی، ت.، و بدری گرگری، ر.، و غریبی، ح. (1392). اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش آموزان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز), 8(29), 195-216. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=199109



Vancouver : کپی

فتحی‌ آذر اسکندر، ادیب یوسف، هاشمی تورج، بدری گرگری رحیم، غریبی حسن. اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش آموزان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز). 1392 [cited 2021November29];8(29):195-216. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=199109



IEEE : کپی

فتحی‌ آذر، ا.، ادیب، ی.، هاشمی، ت.، بدری گرگری، ر.، غریبی، ح.، 1392. اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش آموزان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز), [online] 8(29), pp.195-216. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=199109.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 433 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی