نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثر تمرين و تعليم مفاهيم آمادگي بر عوامل آمادگي جسماني در دانش آموزان نوجوان: نقش واسطه اي دانش و انگيزش دروني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
پژوهش حاضر به منظور بررسي اثر تمرين و تعليم مفاهيم آمادگي بر عوامل آمادگي جسماني با بررسي نقش ميانجي عوامل روان شناختي انجام گرفت. 84 نفر از دانش آموزان سالم و غير ورزشکار (با ميانگين و انحراف سني 0.49±12.5، قد 6.1±153.8 سانتي متر و وزن 7.3±46.25 کيلوگرم) که به مدت 3 الي 6 ماه فعاليت منظم ورزشي نداشتند، به صورت داوطلبانه در اين پژوهش شرکت کردند و به روش تصادفي در سه گروه تمرين-تعليم، تمرين و کنترل (n=28) تقسيم شدند. از پرسش نامه بهداشتي-ورزشي و دانشي محقق ساخته و پرسش نامه انگيزش دروني دسي وريان (1998) و آزمون هاي مربوط به عوامل آمادگي جسماني مرتبط با سلامت براي جمع آوري اطلاعات در مرحله پيش و پس آزمون استفاده شد. از تحليل واريانس چند متغيره (MANOVA) و تحليل واريانس ساده براي مقايسه آمادگي جسماني و عوامل روان شناختي و مقايسه هر يک از عوامل در بين گروه ها و از آزمون هاي تعقيبي (LSD) براي مقايسه جفتي هريک از عوامل در بين گروه ها استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد بين گروه هاي مورد بررسي در شاخص هاي آمادگي جسماني شامل استقامت قلبي- عروقي (p=0.001)، انعطاف پذيري (p=0.000)، استقامت عضلاني (p=0.000)، قدرت پنجه (p=0.032) و شاخص هاي روان شناختي شامل انگيزش (p=0.009) و دانش (p=0.000) تفاوت معناداري وجود دارد. نتايج آزمون تعقيبي (LSD) نشان دادند استقامت قلبي- عروقي گروه تمرين- تعليم از هر دو گروه تمرين و کنترل بهتر است. انعطاف پذيري و استقامت عضلات شکم گروه کنترل از هر دو گروه تمرين و تمرين- تعليم کمتر بود، اما دو گروه تمرين و تمرين- تعليم اختلاف معناداري با هم نداشتند. قدرت پنجه و انگيزه دروني گروه تمرين از گروه تمرين- تعليم و کنترل بهتر شد. درنهايت، ميزان دانش گروه تمرين- تعليم از هر دو گروه تمرين و کنترل بهتر بود، در حالي که دو گروه تمرين و کنترل برتري نسبت به يکديگر نداشتند. به طور کلي، نتايج اين پژوهش مويد تاثير تمرين- تعليم مفاهيم آمادگي روي برخي عوامل آمادگي جسماني مرتبط با سلامتي از طريق افزايش سطح دانش و تغيير نوع نگرش افراد در جهت مثبت و بالا بردن سطح انگيزه دروني بود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شفابخش، س.، و شفیع زاده، م.، و دهخدا، م. (1391). اثر تمرین و تعلیم مفاهیم آمادگی بر عوامل آمادگی جسمانی در دانش آموزان نوجوان: نقش واسطه ای دانش و انگیزش درونی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش), 2 (10)(3 (پیاپی 19)), 1-14. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198186



Vancouver : کپی

شفابخش سیدرفیع، شفیع زاده محسن، دهخدا محمدرضا. اثر تمرین و تعلیم مفاهیم آمادگی بر عوامل آمادگی جسمانی در دانش آموزان نوجوان: نقش واسطه ای دانش و انگیزش درونی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش). 1391 [cited 2022June29];2 (10)(3 (پیاپی 19)):1-14. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198186



IEEE : کپی

شفابخش، س.، شفیع زاده، م.، دهخدا، م.، 1391. اثر تمرین و تعلیم مفاهیم آمادگی بر عوامل آمادگی جسمانی در دانش آموزان نوجوان: نقش واسطه ای دانش و انگیزش درونی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش), [online] 2 (10)(3 (پیاپی 19)), pp.1-14. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198186.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 350 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی