برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1392 , دوره  2 , شماره  3 ; از صفحه 1 تا صفحه 7 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير دو مدل آموزشي مبتني بر رعايت و توانمندسازي بر کيفيت زندگي بيماران مبتلا به آسم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: کيفيت زندگي بيماران مبتلا به آسم تحت تاثير عوامل متعددي از جمله عدم آگاهي و دانش آنها نسبت به اين بيماري قرار دارد. تاکنون روش هاي آموزشي مختلفي جهت بهبود کيفيت زندگي اين بيماران مورد بررسي قرار گرفته که نتايج متفاوتي داشته است، لذا مطالعه حاضر جهت مقايسه تاثير دو مدل آموزشي مبتني بر رعايت و توانمندسازي بر کيفيت زندگي بيماران مبتلا به آسم انجام گرديده است.
روش: اين مطالعه نيمه تجربي، تاثير دو مدل آموزشي، بر کيفيت زندگي 70 بيمار مبتلا به آسم را مورد ارزيابي قرار داد. نمونه ها به صورت تصادفي به دو گروه تقسيم شدند در يک گروه آموزش بر اساس مدل مبتني بر رعايت و در گروه ديگر آموزش بر اساس مدل توانمندسازي داده شد. قبل از مداخله و هشت هفته بعد از اتمام مداخله هر دو گروه پرسشنامه کيفيت زندگي مربوط به بيماران مبتلا به آسم را تکميل کردند. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار
SPSS v.18 انجام گرديد.
يافته ها: ميانگين سني بيماران در گروه آموزش مبتني بر رعايت
47.6 (±8.15) و در گروه آموزش توانمندسازي 44.5 (±10.93) بود. نتايج نشان داد که ميانگين نمره کلي و ابعاد کيفيت زندگي بيماران مبتلا به آسم در دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداري نداشتند (p>0.05) آزمون آماري تي زوج افزايش آماري معناداري را در نمره کلي و ابعاد کيفيت زندگي قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه نشان مي دهد (p<0.05).
نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه نشان داد که هر دو مدل آموزشي مي توانند سبب ارتقاي کيفيت زندگي بيماران مبتلا به آسم گردد. لذا نقش آموزش جهت ارتقاي کيفيت زندگي بيماران مبتلا به آسم توسط کادر درمان به خصوص پرستاران بايد مدنظر قرار گرفته شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ناصحی، ا.، و برهانی، ف.، و عباس زاده، ع.، و عرب، م.، و ثمره فکری، م. (1392). بررسی تاثیر دو مدل آموزشی مبتنی بر رعایت و توانمندسازی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم. آموزش پرستاری, 2(3), 1-7. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198128



Vancouver : کپی

ناصحی اسراء، برهانی فریبا، عباس زاده عباس، عرب منصور، ثمره فکری میترا. بررسی تاثیر دو مدل آموزشی مبتنی بر رعایت و توانمندسازی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم. آموزش پرستاری. 1392 [cited 2021June14];2(3):1-7. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198128



IEEE : کپی

ناصحی، ا.، برهانی، ف.، عباس زاده، ع.، عرب، م.، ثمره فکری، م.، 1392. بررسی تاثیر دو مدل آموزشی مبتنی بر رعایت و توانمندسازی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم. آموزش پرستاری, [online] 2(3), pp.1-7. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198128.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 98 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی