برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقاله مروري: جايگاه نظارت باليني در آموزش پرستاران: مروري بر تعاريف و مدل ها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: نظارت باليني يكي از فعاليت هاي هسته اي در پرستاري است و به عنوان مكانيسمي براي ارتقاي دانش و مهارت هاي حرفه اي پرستاران و عملكرد اثربخش ياد مي شود. جهت به كارگيري نظارت باليني در آموزش پرستاران، نياز به شناخت كامل آن مي باشد. هدف از اين مقاله به تبيين جايگاه و الگوهاي نظارت باليني در آموزش پرستاران و بررسي چگونگي به كارگيري و اثرات نظارت باليني در آموزش پرستاران مي پردازد.
روش ها: اين مطالعه به صورت مرور سنتي متون انجام شد؛ بدين صورت كه مقالات پايگاه هاي اينترنتي از قبيل
pubmed و science direct و Scopus با كليد واژه هاي supervision ،Nursing Administration، Nursing Education،Supervisory  جستجو شد و 47 مقاله و كتاب لاتين و مقالات فارسي در زمينه نظارت باليني مورد مطالعه و استفاده قرار گرفت.
نتايج: بر اساس مرور متون نظارت باليني فرآيندي سيستماتيك و مداوم است كه پرستاران ضمن دريافت مشاوره از ناظر يا فرد متبحر، عملكرد خود را بازنگري نموده و مهارت ها، دانش و استانداردهاي مراقبت را توسعه و حفظ مي نمايند. از طريق نظارت باليني، نيازهاي آموزشي پرستاران مشخص مي گردد و ضمن شناخت نقاط قوت و ضعف آموزش ها، يادگيري پرستاران جهت دار و هدف مند مي گردد.
نتيجه گيري: بر اساس يافته ها نظارت باليني فرآيندي رسمي و داراي پتانسيل حمايتي و آموزشي با عملكردهاي متفاوت جهت آموزش پرستاران مي باشد كه مي تواند در آموزش پرستاري به خصوص سال هاي آخر تحصيل و يا طي شروع كار و بدو خدمت كمك كننده باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نصیریانی، خ.، و سلیمی، ط.، و دهقانی، ح. (1392). مقاله مروری: جایگاه نظارت بالینی در آموزش پرستاران: مروری بر تعاریف و مدل ها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 13(3 (پیاپی 53)), 179-187. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198008



Vancouver : کپی

نصیریانی خدیجه، سلیمی طاهره، دهقانی حمیده. مقاله مروری: جایگاه نظارت بالینی در آموزش پرستاران: مروری بر تعاریف و مدل ها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392 [cited 2021October21];13(3 (پیاپی 53)):179-187. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198008



IEEE : کپی

نصیریانی، خ.، سلیمی، ط.، دهقانی، ح.، 1392. مقاله مروری: جایگاه نظارت بالینی در آموزش پرستاران: مروری بر تعاریف و مدل ها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 13(3 (پیاپی 53)), pp.179-187. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=198008.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 103 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی