مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي اطلاعات شماره: فروردين 1392 , دوره 13 , شماره 1 (پياپي 51) ; از صفحه 39 تا صفحه 48 . عنوان مقاله: ارزشيابي اعضاي هيات علمي توسط دانشجويان: معتبر يا غير معتبر نویسندگان: درگاهي حسين*, محمدزاده نيلوفر آدرس: * گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران چکیده: مقدمه: ارزشيابي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها با هدف بهبود كيفيت تدريس، به روش هاي گوناگون انجام مي شود. يكي از رايج ترين و در عين حال بحث انگيزترين اين شيوه ها ارزشيابي اساتيد توسط دانشجويان مي باشد. علي رغم اختلاف نظرها درخصوص اعتبار اين نوع ارزشيابي، استفاده از اين روش در اكثر دانشگاه ها رواج يافته است. در اين مقاله، نتايج پژوهش هاي موجود در مورد نظرات اعضاي هيات علمي درباره ارزشيابي توسط دانشجويان مرور مي شود.روش ها: پژوهش حاضر به صورت مروري و با استفاده از مطالعات كتابخانه اي و منابع اينترنتي انجام شد. ابتدا تعداد 64 مقاله در حيطه ارزشيابي از استادان و مدرسين مورد بررسي قرار گرفت. از اين تعداد 42 مقاله مرتبط با ارزشيابي استادان، اعضاي هيات علمي يا ديدگاه دانشجويان در مورد نحوه تدريس استادان و مدرسين، ويژگي هاي شخصيتي، اداره و مديريت كلاس، مهارت هاي ارتباطي استادان با دانشجويان، كه معيارهاي ورود به موضوع محسوب مي شدند، انتخاب شدند. جستجو در مجلات مختلف از جمله مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، فصل نامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، دانش و پژوهش در علوم تربيتي و مجلات اختصاصي آموزش پزشكي انجام شد. همچنين در پايگاه هاي داده Iranmedex، Magiran،SID ، PubMed، Google Scholar، ISC، Medline، و Scopus مقالاتي كه در طي سال هاي 1370 تا 1389 نمايه و به چاپ رسيده بود با كليد واژه هاي ارزشيابي، دانشجو، هيات علمي، دانشگاه، جستجو و انتخاب شد. ساير مقالات كه استادان يا اعضاي هيات علمي و مدرسين را از ديگر ابعاد و يا توسط ديگر افراد مورد ارزشيابي قرار مي داد از مطالعه خارج گرديد.نتايج: يافته ها در سه بخش نتايج موافق، نتايج مخالف و شرايط موثر در ارزشيابي دانشجو از استاد ارائه شده است. نتايج نشان داد كه ارزشيابي فرايند تدريس بايد از شش جنبه محتوا، ميزان يادگيري دانشجو، رفتار كلاسي، برنامه و مواد درسي، دانش عضو هيات علمي، ويژگي هاي دانشجويان (شامل مواد درسي، ترم تحصيلي و مقطع تحصيلي دانشجو)، خودارزيابي، ارزشيابي توسط همكاران، مديران و مشاوران آموزشي و متناسب با اهداف ارزشيابي صورت گيرد.نتيجه گيري: بيشتر اعضاي هيات علمي در دانشگاه هاي كشور و حتي در ديگر كشورها با اصل ارزشيابي استاد توسط دانشجويان به عنوان يك منبع ارزشمند و معتبر اطلاعات براي بازخورد به استادان به منظور بهبود كيفيت آموزش موافق هستند، اما معتقدند كه عوامل مداخله گر نيز در اين زمينه بايد شناسايي و در نظرگرفته شوند. اعضاي هيات علمي همچنين معتقدند كه ارزشيابي توسط دانشجو بايد جزء نظام ارتقاي كيفيت عملكرد اعضا هيات علمي قرار گيرد، اما چنانچه قرار است از نتايج اين روش در زمينه تشويق و ترفيع اعضاي هيات علمي استفاده شود، بهتر است ديگر روش هاي ارزشيابي به صورت جامع نيز مورد بهره برداري قرار گيرند. کلید واژه: ارزشيابي(Q2)اعضاي هيات علمي(Q2)دانشجو(Q2)دانشگاه(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: پرستاریتدریس اثربخشدانشگاهتدریساساتیدعضو هیات علمیدانشگاههیات علمیآموزشدانشجویان علوم پزشکیدانشجویاندانشجویان پزشکیعلوم پزشکیخوابگاهتدریس اثربخشارزشیابی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بيرجند نسبت به ارزشيابي اساتيد توسط دانشجوعوامل موثر بر ارزشيابي اعضاي هيات علمي توسط دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بروجردعوامل موثر بر ارزشيابي عملکرد اعضاي هيات علمي توسط دانشجوياننظرات اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نسبت به فرايند ارزشيابي استاد ديدگاه اعضا هيات علمي و دانشجويان درمورد ارزشيابي اساتيد و معيارهاي موثر در تدريس استاد در دانشگاه علوم پزشكي شهركرد، 1386 مقالات همایشی مرتبط: شیوه های نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلیبررسی شیوه های متداول ارزشیابی و ارتباط آن با رویکردهای یادگیری در دانشجویانبررسی دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های کشور در خصوص روش های ارزشیابی استادارزشیابی دوره های آموزشی اعضای هیات علمی و کارکنان در آموزش عالیمقایسه و تحلیل ارزشیابی های درون کلاسی با ارزشیابی های تحت وب در خصوص کیفیت تدریس اعضاء هیات علمی علوم پزشکی یاسوج ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 114 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی