9 SID.ir | ارزيابي وضعيت آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشكده علوم پزشكي گناباد
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ارزيابي وضعيت آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشكده علوم پزشكي گناباد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پلاک 29، خیابان کوهسنگی 14، مشهد
 
چکیده: 

مقدمه. براي بهبود و ارتقاي كيفيت آموزش باليني، وضعيت آن همواره بايد مورد ارزيابي قرار گيرد. در اين راستا پژوهشي با هدف تعيين وضعيت آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري و مامايي دانشكده علوم پزشكي گناباد انجام گرديده است.

روش‌ها. در پژوهشي توصيفي- مقطعي از نوع پيمايشي، 140 نفر از دانشجويان پرستاري و مامايي واجد شرايط و مشغول به تحصيل در دوره‌هاي روزانه و شبانه دانشكده علوم پزشكي گناباد، به صورت سرشماري مورد مطالعه قرار گرفتند. ديدگاه دانشجويان در مورد آموزش باليني توسط پرسشنامه پايا و روا، وضعيت آموزش باليني متشكل از چهار بخش: عملكرد مربيان باليني؛ همكاري پرسنل، دانشجو و بيمار؛ امكانات و تجهيزات محيط باليني و سيستم ارزشيابي باليني مورد ارزيابي قرار گرفت. براي تحليل داده‌ها از توزيع فراواني، ميانگين و انحراف معيار و آزمون‌هاي t، من‌ويتني و ضريب همبستگي پيرسون در نرم‌افزار SPSS استفاده شد.

نتايج. اكثر دانشجويان، عملكرد مربيان را در سطح خوب با ميانگين 7/15± 3/62، همكاري پرسنل، دانشجو و بيمار را در سطح مرزي پايين خوب با ميانگين 4/22±4/51، امكانات و تجهيزا ت محيط باليني را در سطح متوسط با ميانگين 2/19±64/30 و نحوه ارزشيابي باليني را در سطح متوسط با ميانگين 7/27±6/37 گزارش كرده بودند. نمره آموزش باليني در هر يك از حيطه‌هاي فوق در رشته تحصيلي پرستاري و مامايي تفاوت معني‌داري نداشت.

نتيجه‌گيري. وضعيت آموزش باليني پرستاري، نياز به تأمين امكانات، تجهيزات محيط باليني و بازنگري ابزارها و فرايندهاي ارزشيابي باليني دارد كه در مطالعات مشابه تأييد شده است. ارتقاي‌ عملكرد مربيان و جذب همكاري‌هاي حرفه‌اي مي‌تواند در بهبود وضعيت آموزش باليني مفيد واقع شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 155
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی