برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

برساخت سوژه در فرآيند مصرف فرهنگ مردم پسند: مطالعه اي کيفي بر روي مصرف کنندگان گونه هاي رسمي و غيررسمي موسيقي مردم پسند در شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
 
چکیده: 

شايد بتوان يکي از خصوصيات فرهنگ مردم پسند را تکثر گونه ها و کالاهاي فرهنگي آن دانست. به نظر مي رسد اين تکثر، در جوامع درحال گذار که موطن اصلي اين فرهنگ به شمار نمي روند، نوعي ناهمگوني ايجاد کرده است. در ايران نيز به عنوان جامعه اي درحال گذار، اين ناهمگوني مشهود است؛ علاوه بر آن، فضاي مصرف اين فرهنگ در ايران، به علت محدوديت هايي که بر سر راه توليد انواعي از فرهنگ مردم پسند وجود دارد، اين ناهمگوني را به تعامل هاي ستيزگونه تبديل کرده است. چالش ميان انواع رسمي و غيررسمي اين فرهنگ در ايران، چالشي ديرپا و مساله مند است. در اين تحقيق که بر روي مصرف کنندگان تهراني دو گونه رسمي و غيررسمي موسيقي مردم پسند به عنوان يکي از بااهميت ترين جلوه هاي فرهنگ مردم پسند صورت گرفته است، سعي شده با الهام از رويکرد نظري و روش شناختي برساخت گرا و جمع آوري داده ها به مدد تکنيک گروه هاي متمرکز و تحليل آنها با استفاده از تکنيک تحليل موضوعي (تماتيک)، به اين پرسش پاسخ داده شود که مصرف کنندگان گونه هاي رسمي و غيررسمي موسيقي مردم پسند، چگونه برساخت مي شوند؟
با بهره گيري از تم هاي استخراج شده در هر تحليل تماتيک، در انتها، مشخص شد که سوژه هاي مصرف کننده گونه رسمي، سوژه هايي اصالت زدا، نوستالژيک و متساهل اند؛ درحالي که سوژه هاي مصرف کننده گونه غيررسمي، سوژه هايي اصالت گرا، سنت گريز، انحصار طلب و جهاني گرا مي باشند. اين تفاوت بنيادي در سوژه بودگي دو گروه مصرف کننده بررسي شده، بستر ساز تعامل غيرپويا و منازعه آميز در فضاي مصرف فرهنگ مردم پسند به حساب مي آيد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 168
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی