برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  1 , شماره  4 ; از صفحه 137 تا صفحه 168 .
 
عنوان مقاله: 

مباني مشروعيت قدرت سياسي در انديشه سياسي اسلام

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس
 
چکیده: 

مولفه مشروعيت در يک نظام سياسي، اساس و مبناي حاکميت حا کمان و اطاعت شهروندان از قدرت سياسي است. در بستر تحول تاريخي در جوامع انساني اعم از غربي و شرقي، در ابتداء حاکمان، واجد فره الهي بودند.
نظريه هاي حق الهي، مشروعيت الهي و پس از آن نظريه مشروعيت ديني درعرصه حکومت و سياست با تمسک به کتاب مقدس و متون مذهبي توجيه مي شدند.
در تفکر اسلامي بطور اعم، اختلاف نظر درباب منشاء مشروعيت برخاسته  از دو مبناي «معرفت شناختي» و «سياسي» است. مطابق مبناي نخست «شيعه» تداوم حاکميت الهي را در چهره «امامت» متجلي مي بيند و جنبه هاي ذاتي سياست را اصولي و آن را از مهات اصول دين و بالطبع امري اساسي و تحقيقي تلقي مي نمايد.
اما «اهل سنت» تداوم حاکميت الهي پس از پيامبر را بر مبناي اجتماع و اجماع در نظريه «خلافت» جستجو مي کند و جنبه هاي ذاتي سياست را به عنوان فروعات فقهي امري تقليدي تلقي مي نمايد. مطابق مبناي دوم اختلاف ميان شيعه و اهل سنت در بحث حاکميت و اطاعت بر مبناي مشروعيت به دوران پس از پيامبر بر مي گردد. مبناي انساني مشروعيت مشتمل بر عناصر متعددي است که حتي مدعيان مشروعيت بخشي حکومت از راه قهر و غلبه نيز سعي دارند جهت بقا و استمرار حکومت خود، آنرا نزد مردم عطيه الهي معرفي کنند. که در اين نوشتار به آنها پرداخته مي شود.
بررسي انديشه سياسي شيعه در دوران غيبت امام معصوم بر اساس گفتمان غالب در چهار مرحله يا دوره از عصر تکوين هويت مذهبي شيعه تا عصر جمهوري اسلامي، تحول و تطور رويکرد به حکومت هاي وقت مبناي مشروعيت، مساله قابل تاملي است که در بخش آخر اين مقاله به آن پرداختيم.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 623
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی