برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه اعتياد به اينترنت با پيشرفت تحصيلي و ويژگي هاي شخصيتي فراگيران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
 
چکیده: 

دسترسي به اينترنت، پديده اي رو به گسترش است. هم زمان با دسترسي روز افزون و گسترده مردم به اينترنت، شاهد نوعي وابستگي در جوانان هستيم. به اين دليل، اين پژوهش به منظور بررسي رابطه اعتياد به اينترنت با ويژگي هاي شخصيتي و پيشرفت تحصيلي فراگيران انجام پذيرفت. روش پژوهش حاضر، از نوع توصيفي - همبستگي است. جامعه آماري پژوهش، شامل كليه دانش آموزان مقطع متوسطه مشغول به تحصيل در سال تحصيلي 91-1390 در استان سمنان بود که بر اساس جدول كرجسي و مورگان، تعداد 800 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه سنجش اعتياد به اينترنت يانگ و ويژگي هاي شخصيتي نئو جمع آوري و با استفاده از آزمون تي و ضريب همبستگي پيرسون و با نرم افزار SPSS تحليل شد. نتايج نشان داد كه بين اعتياد به اينترنت و پيشرفت تحصيلي همبستگي معنادار و منفي وجود دارد. بين دانش آموزان دختر و پسر از نظر ميزان استفاده از اينترنت تفاوت معنادار وجود دارد و ميانگين استفاده از اينترنت در پسران بالاتر از دختران است. هم چنين، همبستگي ميان اعتياد به اينترنت با خرده مقياس هاي روان رنجورخويي و موافق بودن معنادار و مثبت و باوجدان بودن و برون گرايي معنادار و منفي است. بين اعتياد به اينترنت و خرده مقياس گشودگي رابطه معنادار وجود نداشت. بنابراين، مي توان نتيجه گرفت که ويژگي شخصيتي از عوامل موثر و پيش بيني کننده در استفاده از اينترنت است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسن زاده، ر.، و بیدختی، ع.، و رضایی، ع.، و رهایی، ف. (1391). رابطه اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و ویژگی های شخصیتی فراگیران. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 3(1 (پیاپی 9)), 95-107. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=196542



Vancouver : کپی

حسن زاده رمضان، بیدختی عاطفه، رضایی عباس، رهایی فاطمه. رابطه اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و ویژگی های شخصیتی فراگیران. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 1391 [cited 2021June17];3(1 (پیاپی 9)):95-107. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=196542



IEEE : کپی

حسن زاده، ر.، بیدختی، ع.، رضایی، ع.، رهایی، ف.، 1391. رابطه اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و ویژگی های شخصیتی فراگیران. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, [online] 3(1 (پیاپی 9)), pp.95-107. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=196542.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 694 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی