نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

استفاده از روشهاي كمي در تعيين وزن سوالات پرسشنامه ارزيابي اساتيد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهرود
 
چکیده: 
ارزيابي در معناي غير رسمي آن چيز جديدي نيست. بشر به منظور اطلاع از نتايج عملكرد خود، همواره ارزيابي را نيز در پيشبرد امور مدنظر قرار داده است. امروزه ارزيابي به صورت پرسشنامه اي ، به عنوان يك روش علمي محسوب شده كه با استفاده از تكنيكهاي آماري در عمل مفيد و مؤثر واقع مي شود. پرسشنامه ها حاوي سؤالات مختلفي مي باشند كه هر سؤال قسمتي از اطلاعات مورد نياز را فراهم مي نمايد. معمولا در طراحي سؤالات پرسشنامه ها با توجه به اهداف مطروحه از روشهايي براي سنجش ميزان روايي و پايايي استفاده مي شود كه در آنها ضريب اهميت تمامي سؤالات يكسان فرض مي گردد. در حالي كه بعضي از سؤالات اطلاعات مهمتري را فراهم مي نمايند، لذا به نظر مي رسد تعيين وزن مناسب براي هر سؤال نتايج حاصل از آزمون را واقعي تر بيان خواهد نمود. هدف از اين تحقيق ارائه روش مناسبي جهت ارزش گذاري صحيح وزن سؤالات در پرسشنامه ارزيابي اساتيد مي باشد. بدين منظور پس از جمع آوري نظرات كارشناسان، با اعمال تكنيكهاي AHP گروهي (فرايند سلسله مراتب تحليلي) و مدل رياضي  OR (تحقيق در عمليات) وزنهاي جديد مريوط به هر سؤال مشخص گرديد. نتيجه حاصل از اعمال وزنهاي جديد در پرسشنامه ارزيابي 30 نفر از اساتيد، اختلاف محسوسي را نسبت به روش مرسوم نشان داده است. ضمناٌ در اين مقاله براي راه حل ارائه شده از نرم افزارهاي LINGO و EXCELL استفاده شده است. 
 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

افتخاری، ر. (1379). استفاده از روشهای کمی در تعیین وزن سوالات پرسشنامه ارزیابی اساتید. مجله علوم تربیتی و روانشناسی, 7(2-1), 127-138. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=19626



Vancouver : کپی

افتخاری رضا. استفاده از روشهای کمی در تعیین وزن سوالات پرسشنامه ارزیابی اساتید. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. 1379 [cited 2022August19];7(2-1):127-138. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=19626



IEEE : کپی

افتخاری، ر.، 1379. استفاده از روشهای کمی در تعیین وزن سوالات پرسشنامه ارزیابی اساتید. مجله علوم تربیتی و روانشناسی, [online] 7(2-1), pp.127-138. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=19626.



 

 
بازدید یکساله 437 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی