برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1392 , دوره  22 , شماره  2 ; از صفحه 18 تا صفحه 24 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير بسامد بازخورد آگاهي از نتيجه بر يادگيري حركتي كودكان كم شنوا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، میدان انقلاب، کارگر شمالی، خیابان 15، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، گروه رفتار حرکتی، کدپستی: 13117-14398
 
چکیده: 

زمينه و هدف: يك و نيم درصد از كودكان استثنايي مبتلا به اختلال شنوايي هستند و اين خود عاملي است كه روند آموزش و يادگيري را تحت تاثير قرار مي دهد. هدف در اين مطالعه بررسي اثر بازخورد آگاهي از نتيجه با بسامد مختلف بر يادگيري حركتي كودكان دچار اختلال شنوايي بود.
روش بررسي: در اين مطالعه 24 نفر از پسران و دختران 7 تا 14 ساله (محدوده سني 10.56 با انحراف معيار 2.53) با اختلال شنوايي بر اساس امتيازهاي به دست آمده در پيش آزمون به طور تصادفي در سه گروه هشت نفري همسان قرار گرفتند و به مدت هشت جلسه به شيوه مورد نظر، بازخورد صفر، 50 و 100 درصد تمرين كردند. آزمون هاي اكتساب، يادداري و انتقال اجرا شد و تحليل داده ها از روش هاي تحليل واريانس يك طرفه و آزمون تعقيبي توكي و همچنين تحليل واريانس دوطرفه با اندازه گيري مكرر انجام گرفت
.
يافته ها: نتايج تحقيق نشان داد كه تمام گروه ها در طي جلسات تمريني و در مراحل مختلف پيشرفت داشته اند. با اين حال نتايج بين سه گروه تمريني حاكي از اختلاف معني دار در مراحل اكتساب
(p=0.008)، يادداري (p=0.001) و انتقال (p=0.035) بود. به اين معني كه در مرحله اكتساب گروه تمريني بازخورد 100 درصد و در مراحل يادداري و انتقال گروه تمريني بازخورد 50 درصد عملكرد بهتري داشتند.
نتيجه گيري: بر اساس نتايج تحقيق، بازخورد بيش از حد باعث بهبود عملكرد در مرحله اكتساب و ايجاد اختلال در مرحله يادداري مي شود و بازخورد 50 درصد مي تواند باعث بهبود يادگيري يك مهارت حركتي شود كه اصول مربوط به بازخورد در اين كودكان نيز مورد تاييد قرار مي گيرد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 122
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی