برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1392 , دوره  22 , شماره  1 ; از صفحه 68 تا صفحه 74 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه درك خواندن و حافظه كاري در كودكان كم شنوا و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* همدان، خیابان مهدیه، بلوار شهید فهمیده، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده علوم توانبخشی، گروه گفتار درمانی، کدپستی: 6517838736
 
چکیده: 

زمينه و هدف: خواندن از مهم ترين نيازهاي بشر براي يادگيري بوده و در افراد عادي حافظه كاري پيش بيني كننده مهارت درك خواندن است. در اين مطالعه علاوه بر بررسي ارتباط بين مهارت حافظه كاري و درك خواندن افراد كم شنوا، اين مهارت ها با گروه عادي مقايسه شد.
روش بررسي: در اين مطالعه توصيفي - تحليلي با استفاده از آزمون خواندن مهارت حافظه كاري و درك خواندن، 18 كودك شامل 8 پسر و 10 دختر كم شنواي شديد پايه پنجم مدارس استثنايي با 18 كودك شنوا به عنوان گروه هنجار كه بر اساس پايه تحصيلي و جنسيت با گروه نمونه همتاسازي شده بودند، مورد مقايسه قرار گرفتند.
يافته ها: يافته ها نشان داد كه كودكان كم شنوا در تكاليف حافظه شنيداري - كلامي صداها (معكوس)، حافظه بينايي كلامي حروف و حافظه بينايي - كلامي تصاوير عملكرد مشابهي با گروه هنجار داشتند ولي در تكليف درك خواندن متن عملكرد ضعيف تري نشان دادند(p<0.001) . همچنين بين مهارت هاي حافظه كاري با مهارت درك خواندن متن هيچ گونه رابطه معني داري ديده نشد.
نتيجه گيري: نتايج نشان داد كه كودكان كم شنوا در مهارت درك خواندن نقص چشمگيري دارند. نقص در دانش زباني و گنجينه لغات ممكن است عامل اصلي مهارت ضعيف درك خواندن در اين كودكان باشد و توانايي حافظه كاري پيش بيني كننده اي قوي براي سطح توانايي درك خواندن كودكان كم شنوا نيست
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 126
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی