برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي نظرات آموزگاران درباره مشكلات آموزشي و يادگيري رياضيات دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
 
چکیده: 
با توجه به اهميت نقشي كه آموزگاران در تدريس و رفع دشواري رياضيات دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي دارند ضرورت پيدا كرد مطالعه اي در زمينه بررسي نظرات آنها درباره مشكلاتي كه فكر مي كنند در آموزش و يادگيري اين درس وجود دارد انجام پذيرد. هدف اصلي تحقيق حاضر در پي پاسخ به اين سؤال بود كه آگاهيهاي آموزگاران تا چه اندازه بر پايه شناخت مباني نظري در مورد مشكلات آموزشي و يادگيري دانش آموزان استوار است. كليه آموزگاران مرد و زن كلاسهاي پنجم مدارس ابتدايي نواحي چهارگانه اهواز (731=N) جامعه آماري و افراد تحت تحقيق حاضر را تشكيل داد. از اين تعداد 389 آموزگار مرد و 342 آموزگار زن بودند. براي آزمون فرضيه هاي تحقيق، پرسشنامه اي ساخته و اعتباريابي گرديد. پنج عامل پرسشنامه مقدماتي در تحليل عوامل به چهار عامل در پرسشنامه نهايي كاهش يافت. از اين پرسشنامه براي آزمون فرضيه هاي تحقيق استفاده گرديد. تحليل عوامل نشان داد كه نظرات آموزگاران در مورد مشكلات آموزشي و يادگيري رياضيات دانش آموزان بر مبناي نظري تحقيق و عوامل مستخرج از نتايج مطالعات استوار است. بين نظرات آموزگاران مرد و زن در رعايت ساختار مفهومي دانش آموزان در آموزش رياضيات تفاوت معني داري وجود دارد. آموزگاران زن نظر مساعدتري نسبت به اين عامل اظهار داشتند تا آموزگاران مرد. ولي، بين نظرات آموزگاران مرد و زن در مورد برقراري ارتباط بين آموزش حل مسأله با مهارتهاي رياضي دانش آموزان تفاوت معني داري مشاهده نگرديد. بررسي نظرات آموزگاران نشان داد كه بايد در ارائه تكاليف درسي به منظور سهولت بخشيدن به پي ريزي ساختار دانش رياضيات دانش آموزان تجديد نظر به عمل آيد. آموزگاران اعتقاد داشتند كه تعداد صفحات كتاب رياضي زياد نيست ولي مطالب و نكته هايي كه بايد به دانش آموزان آموخت زياد است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 862
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی