برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تطبيقي نگارگري مکتب دوم تبريز و باغ ايراني در دوره تيموري و صفوي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
در اواخر سده نهم، در بطن تجريدگرايي نقاشي ايران تمايلي آشکار به بازنمايي جهان محسوس زاده مي شود. گرايش به واقع گرايي که ابتدا در نگارگري مکتب هرات و در نگاره هاي بهزاد پديدار شد همچون خط پيوسته اي آثار هنرمندان اواخر سده نهم و دهم ه.ق را به هم پيوند مي دهد. با انتقال بهزاد به تبريز هنرمندان نگارگري مکتب دوم تبريز به پيروي از سنت بهزاد، بي آنکه با بينش آرماني هنر نقاشي قطع رابطه کنند، نگاهشان را به طبيعت، انسان و محيط زندگي اش معطوف مي دارند. در اين مکتب نقاشي با معماري و ادبيات فارسي بهم مي پيوندند. نقاش از مضامين متنوع ادبي مايه مي گيرد، اشخاص و صحنه هاي داستان را مي نماياند و در اين ميان بيشترين استفاده و کاربرد را از طبيعتي به نام باغ مي گيرد. هدف اصلي اين پژوهش بررسي تاثيرپذيري نگارگري مکتب دوم تبريز از باغ ايراني است که مقايسه تطبيقي ميان اين دو با بررسي منتخبي از نگاره هاي شاهنامه تهماسبي و خمسه تهماسبي معرفي شده است. بررسي نگاره ها اين سوالات را مطرح مي کند که چه اندازه باغ هاي تصوير شده در جهت واقعي بودن و بازنمايي باغ ايراني تاکيد دارند؟ کدام ويژگي هاي باغ در تصاوير با باغ ايراني در دوره تيموري و صفوي تطبيق پذير است؟ روش تحقيق در اين مقاله از نوع توصيفي ـ تحليلي است و براي گردآوري اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه اي استفاده شده است.نتايج تحقيق بيانگر آن است که اين آثار طرح باغ ايراني را با تمام عناصر کالبدي طبيعي و انسان ساخت تصوير مي کنند؛ حصار، بناي ورودي، کوشک اصلي، عمارت اندروني، جوي ها، حوض ها، گل ها و گياهان، کارکردهاي باغ و فعاليت آدميان درون آن با نظمي آشکار اما با بياني ويژه نگاره هاي ايراني در اين آثار ديده مي شوند. باغ ايراني در نگاره ها در دو مقياس معرفي شده است: 1. در مقياس معماري که ابنيه در آن به صورت مظروف در باغ مستقر مي شود؛ 2. در مقياس طبيعت که باغ تنها بخشي از طبيعت است. در مقياس معماري باغ در زميني وسيع و خارج از بافت متراکم شهر ساخته شده است و ترسيم باغ در مقياس طبيعت نشان مي دهد که قسمت هايي از باغ صرفا به منزله تفرجگاه، گردش و شکار در محدوده اي از طبيعت در نظر گرفته شده است. از طرف ديگر، مقايسه نگاره ها با باغ ايراني در دوره تيموري و صفويه اين نکته را آشکار مي کند که غالب ويژگي هاي باغ در نگاره ها متناسب با ويژگي هاي باغ ايراني در دوره تيموري است که همين مطلب تاثير دوره تيموري بر دوره صفويه را به اثبات مي رساند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

انصاری، م.، و صالح، ا. (1391). بررسی تطبیقی نگارگری مکتب دوم تبریز و باغ ایرانی در دوره تیموری و صفوی. نگره, 7(22), 4-23. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=196125



Vancouver : کپی

انصاری مجتبی، صالح الهام. بررسی تطبیقی نگارگری مکتب دوم تبریز و باغ ایرانی در دوره تیموری و صفوی. نگره. 1391 [cited 2022January24];7(22):4-23. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=196125



IEEE : کپی

انصاری، م.، صالح، ا.، 1391. بررسی تطبیقی نگارگری مکتب دوم تبریز و باغ ایرانی در دوره تیموری و صفوی. نگره, [online] 7(22), pp.4-23. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=196125.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 497 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی