برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1391 , دوره  21 , شماره  4 ; از صفحه 95 تا صفحه 100 .
 
عنوان مقاله: 

گزارش مورد: تاثير افزايش مهارت معناشناسي بر مهارت درك واژه هاي نوشتاري در يك كودك 4 ساله هايپرلكسياي اوتيستيك

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان کارگر جنوبی، پایین‌تر از چهارراه لشگر، بیمارستان روزبه، گروه گفتار درمانی، کدپستی: 1333715914
 
چکیده: 

زمينه: هايپرلكسيا يك توانايي ويژه است كه در گروهي از افراد مبتلا به اختلالات رشدي ديده مي شود. اين اصطلاح در مورد كودكاني به كار مي رود كه علي رغم مشكلات زباني، شناختي و اجتماعي در تشخيص واژه ها مهارت بالايي دارند اما از نظر مهارت درك مطلب در سطح پاييني عمل مي كنند به كار مي رود. در مورد علل آسيب درك مطلب در اين كودكان فرضيه هاي مختلفي وجود دارد. هدف از اين پژوهش بررسي تاثير بهبود جنبه معناشناسي زبان يعني افزايش خزانه واژگان دركي و بياني، بر توانايي درك مطلب در يك كودك اوتيستيك با هايپرلكسيا است.
مورد: كودك مورد مطالعه در اين پژوهش يك كودك هايپرلكسياي اوتيستيك بود كه در زمان شروع 3 سال و 11 ماه داشت. وي قادر به خواندن بود ولي دركي از مطالب خوانده شده نداشت. در مدت 12 جلسه درماني درك و بيان 160 واژه به كودك آموزش داده شد. در طي اين مدت فرم نوشتاري واژه ها حذف شد. پس از طي جلسات درماني اين واژه ها مجدد ارزيابي شدند و كلماتي كه كودك قادر به درك و بيان آنها بود مورد ارزيابي درك نوشتاري قرار گرفتند.
نتيجه گيري: بهبود جنبه معناشناسي زبان افزايش خزانه واژگان دركي و بياني باعث افزايش درك نوشتاري كلمات شد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 78
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی