برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  1 , شماره  4 ; از صفحه 90 تا صفحه 103 .
 
عنوان مقاله: 

ارتباط خودپنداره و فرسودگي تحصيلي با عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
 
چکیده: 
هدف اين پژوهش بررسي ارتباط خودپنداره تحصيلي و فرسودگي تحصيلي با عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر است. نمونه پژوهش شامل 400 دانش آموز بود که از ميان دانش آموزان دختر مقطع سوم و چهارم دبيرستان شهر اردبيل به صورت تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي خودپنداره مربوط به مدرسه و فرسودگي تحصيلي و به منظور اندازه گيري عملکرد تحصيلي از معدل ترم گذشته دانش آموزان استفاده شد. براي تحليل داده ها روش ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چند متغيري به کار رفت. تحليل داده ها نشان داد که بين خودپنداره تحصيلي، فرسودگي تحصيلي و زيرمقياس هاي آن (خستگي، بي علاقگي و ناکارآمدي تحصيلي) با عملکرد تحصيلي رابطه معناداري وجود دارد. بر اساس نتايج رگرسيون چند متغيري بي علاقگي تحصيلي و خودپنداره تحصيلي به عنوان قوي ترين پيش بين هاي عملکرد تحصيلي بودند. بنابراين با ايجاد علاقه در دانش آموزان به عنوان مثال طراحي و ارائه مطالب درسي، به صورت جذاب و همچنين هدايت آنها به رشته اي که علاقه دارند، و نيز ايجاد حس ارزشمندي در آنها مي توان عملکرد تحصيلي دانش آموزان را بهبود بخشيد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

میکاییلی، ن.، و افروز، غ.، و قلیزاده، ل. (1391). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر. روانشناسی مدرسه, 1(4), 90-103. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=195487



Vancouver : کپی

میکاییلی نیلوفر، افروز غلامعلی، قلیزاده لیلا. ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر. روانشناسی مدرسه. 1391 [cited 2022January20];1(4):90-103. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=195487



IEEE : کپی

میکاییلی، ن.، افروز، غ.، قلیزاده، ل.، 1391. ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر. روانشناسی مدرسه, [online] 1(4), pp.90-103. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=195487.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 554 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی