برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تاثير آموزش نوروفيدبک و دارو درماني بر کاهش نشانه هاي اضطراب و کيفيت زندگي بيماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگير

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شاهد
 
چکیده: 
هدف اساسي پژوهش کنوني تعيين تفاوت تاثير آموزش نوروفيدبک و دارو درماني بر کاهش نشانه هاي اختلال اضطراب فراگير و سطح کيفيت زندگي بيماران بوده است. بدين منظور 16 نفر از مراجعه کنندگان به يکي از درمانگاه هاي روان پزشکي شهر تهران که بر اساس مصاحبه روان پزشک و ملاک هاي تشخيصي متن تجديد نظر شده راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني- ويرايش چهارم (DSM-IV-TR) (انجمن روان پزشکي آمريکا، 2000)، تشخيص اختلال اضطراب فراگير دريافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات ديگر روان شناختي بودند (8 نفر در گروه آموزش نوروفيدبک و 8 نفر در گروه دارو درماني) مورد مطالعه قرار گرفتند. بيماران هر دو گروه در مرحله پيش آزمون و پس آزمون از طريق مقياس 7 سوالي اضطراب فراگير (GAD-7) و پرسشنامه کيفيت زندگي (PWI-A) مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دريافت کننده آموزش نوروفيدبک طبق پروتکل درماني پانزده جلسه 30 دقيقه اي آموزش نوروفيدبک (سه جلسه در هفته) افزايش موج آلفا داده شد و گروه گيرنده دارو نيز زير نظر روان پزشک معالج با داروهاي ضد اضطراب (SSIRs) به مدت يک سال تحت درمان قرار گرفت. ثبت و آموزش فعاليت موج آلفا در ناحيه O1 يا O2 انجام گرفت و بيماران براي افزايش دامنه آلفاي بالاتر از آستانه تعيين شده، فيدبک صوتي دريافت مي کردند. براي تحليل داده ها از روش توصيفي، آزمون ويلکاکسون و آزمون يومن ويتني استفاده گرديد. يافته هاي پژوهش بيانگر آن است که آموزش نوروفيدبک منجر به افزايش موج آلفا در گروه دريافت کننده اين روش گرديد. همچنين تاثير آموزش نوروفيدبک در کاهش نشانه هاي اختلال اضطراب فراگير در اين گروه به طور معنا دار بيش از گروه دارو درماني بوده است. در زمينه تغيير شاخص کيفيت زندگي بيماران، بين دو روش تفاوت معنا دار مشاهده نگرديد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نائینیان، م.، و باباپور، ج.، و گروسی فرشی، ت.، و شعیری، م.، و رستمی، ر. (1391). مقایسه تاثیر آموزش نوروفیدبک و دارو درمانی بر کاهش نشانه های اضطراب و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار), 19(7), 1-14. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=195192



Vancouver : کپی

نائینیان محمدرضا، باباپور جلیل، گروسی فرشی تقی، شعیری محمدرضا، رستمی رضا. مقایسه تاثیر آموزش نوروفیدبک و دارو درمانی بر کاهش نشانه های اضطراب و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار). 1391 [cited 2022January23];19(7):1-14. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=195192



IEEE : کپی

نائینیان، م.، باباپور، ج.، گروسی فرشی، ت.، شعیری، م.، رستمی، ر.، 1391. مقایسه تاثیر آموزش نوروفیدبک و دارو درمانی بر کاهش نشانه های اضطراب و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار), [online] 19(7), pp.1-14. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=195192.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 517 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی