برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارتباط بين سبک هاي تعاملي معلمان با خودپنداري دانش آموزان دوره ابتدايي شهرستان شيراز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

تعاملات معلمان با دانش آموزان از مهم ترين عوامل در محيط يادگيري است که تاثير به سزايي بر خودپنداري دانش آموزان دارد. بدين منظور هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين سبک هاي تعاملي معلمان با خودپنداري دانش آموزان بود. از کليه دانش آموزان پايه چهارم و پنجم ابتدايي شهرستان شيراز، نمونه اي مشتمل بر 263 دانش آموز (145 پسر و 118 دختر) در دامنه سني؛ 9-12 سال به صورت خوشه اي مرحله اي، انتخاب گرديد. براي جمع آوري داده ها، از پرسشنامه هاي؛ تعامل معلم و دانش آموز و توصيف خود، استفاده گرديد. پرسشنامه تعامل معلم و دانش آموز، هشت ويژگي رفتاري معلم را از ديدگاه دانش آموز، ارزيابي مي کند و پرسشنامه توصيف خود نيز خودپنداري را در هفت بعد مجزا و يک بعد کلي، مورد سنجش قرار مي دهد. روايي پرسشنامه هاي مذکور در پژوهش حاضر برمبناي روش هاي؛ تحليل عاملي و همبستگي با آزمون هاي مشابه و پايايي با روش هاي؛ آلفاي کرونباخ و بازآزمايي، محاسبه و ضرائب مطلوب، به دست آمد. تحليل هاي آماري نشان داد؛ خودپنداري دانش آموزان توسط سبک هاي تعاملي، پيش بيني مي گردد. نتايج تحليل رگرسيون چندگانه نيز حاکي از آن بود که از ميان ابعاد مختلف سبک هاي تعاملي معلم، بعد راهنمايي پيش بيني کننده مثبت و بعد سخت گيري، پيش بيني کننده منفي و معنادار، خودپنداري دانش آموزان بوده است. نتايج ضريب همبستگي پيرسون نيز نشان داد؛ بين خود پنداري علمي و همکاري، همبستگي مثبت و معنادار و بين خودپنداري علمي و تسلط، همبستگي منفي و معنادار وجود دارد هم چنين تفاوت هاي معنادار آماري بين دختران و پسران، در سبک هاي تعاملي معلمان و ابعاد خودپنداري وجود داشت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

البرزی، م.، و خیر، م. (1390). ارتباط بین سبک های تعاملی معلمان با خودپنداری دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان شیراز. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار), 18(1), 53-66. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=194639



Vancouver : کپی

البرزی محبوبه، خیر محمد. ارتباط بین سبک های تعاملی معلمان با خودپنداری دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان شیراز. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1390 [cited 2021September26];18(1):53-66. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=194639



IEEE : کپی

البرزی، م.، خیر، م.، 1390. ارتباط بین سبک های تعاملی معلمان با خودپنداری دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان شیراز. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار), [online] 18(1), pp.53-66. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=194639.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 835 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی