برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي سبک يادگيري دانشجويان و اعضاي هيات علمي در مقطع پيش باليني دوره پزشکي عمومي دانشگاه علوم پزشکي تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی تهران، دفتر توسعه آموزش دانشکدهی پزشکی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: سبک يادگيري يکي از عوامل تاثيرگذار بر يادگيري و پيشرفت تحصيلي فراگيران است که پي بردن به آن سبب مي شود هر فرد، روش يادگيري صحيح تري اتخاذ نمايد. در حالي که سبک يادگيري مدرسان نيز در انتخاب محيط آموزشي و فعاليت هاي تدريس آن ها اثر گذار است، لذا اين پژوهش با هدف بررسي سبک يادگيري دانشجويان و اعضاي هيات علمي در مقطع پيش باليني دوره پزشکي عمومي دانشگاه علوم پزشکي تهران صورت گرفت.
روش بررسي: در اين مطالعه توصيفي- مقايسه اي که در سال تحصيلي 91-90 انجام شد، 221 نفر از دانشجويان و 106 نفر از اعضاي هيات علمي مقطع علوم پايه و مقطع مباني طب باليني دانشگاه علوم پزشکي تهران، در مطالعه شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد سبک هاي يادگيري کلب (
Kolb) بود.
يافته ها: بيشترين سبک هاي يادگيري در بين دانشجويان، سبک يادگيري همگرا 34.4 درصد و انطباق يابنده 30.8 درصد و در بين اعضاي هيات علمي، همگرا 41.5 درصد و جذب کننده 26.4 درصد بود. بين سبک هاي يادگيري دانشجويان و اعضاي هيات علمي تفاوت آماري معني داري مشاهده شد (
P<0.0001). سبک يادگيري دانشجويان در مقطع علوم پايه با مقطع مباني طب باليني نيز تفاوت آماري معنا دار (P<0.0001) داشت. اگر چه در سبک يادگيري اعضاي هيات علمي در دو مقطع، تفاوت معني دار آماري يافت نشد.
نتيجه گيري: از آنجا که سبک هاي ياددهي موازي با سبک هاي يادگيري هستند و با توجه به تفاوت سبک يادگيري بين اعضاي هيات علمي و دانشجويان، اعضاي هيات علمي مي توانند ضمن آگاهي از تفاوت موجود، برنامه ها و روش هاي آموزشي خود را به گونه اي سامان دهي نمايند که غالب دانشجويان را تحت پوشش قرار دهند. لذا با توجه به سبک يادگيري غالب دانشجويان که همگرا است پيشنهاد مي گردد که از اساتيد فارغ از ترجيحات خود، محيط هاي يادگيري متناسب با اين سبک شامل فعاليت هاي آزمايشگاهي و آموزش کاربردهاي عملي مطالب تدارک ببينند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 78
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی