نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1382 , دوره  27 , شماره  3 ; از صفحه 209 تا صفحه 215 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان رضايت بيماران سرپايي مراجعه كننده به درمانگاه بيمارستان آيت اله طالقاني شهر تهران طي سالهاي 81-1380

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
سابقه و هدف: درمانگاه بيمارستان يكي از اولين نقاطي است كه بيماران در بدو ورود به بيمارستان با آنجا آشنا مي شوند. نحوه ارايه خدمات در اين مكان نقش به سزايي در برداشت كلي بيماران و نيز ميزان رضايت آنها از خدمات درماني و بهداشتي بيمارستاني دارد. هدف از اين مطالعه بررسي شاخص هاي جمعيتي و نيز ميزان رضايتمندي مراجعين از خدمات پزشكي، پرستاري، درماني، پاراكلينيكي و نحوه اداره درمانگاه يك بيمارستان عمومي دانشگاهي است .مواد و روشها: اين مطالعه توصيفي روي نمونه هاي در دسترس براي جمع آوري داده صورت گرفت. اين تحقيق از مهرماه 1380 تا پايان شهريور ماه 1381 به وسيله مصاحبه شفاهي چهره به چهره و از طريق يك پرسشنامه طراحي شده بر روي بيماران سرپايي مراجعه كننده به درمانگاه بيمارستان آيت اله طالقاني شهر تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي صورت گرفت. در طول مدت فوق 1098 بيمار حاضر به شركت در مصاحبه شده و وارد مطالعه گرديدند.يافته ها: 57.1% از مراجعين زن و 42.9% از آنها مرد بودند. ميانگين سني (± انحراف معيار) بيماران 16.8±31 سال بود. 85% مراجعين از استان تهران بودند. درمانگاه هاي ارتوپدي، فك و صورت، زنان و زايمان به ترتيب با 14.3، 12.5 و 11.6% از مراجعين بيشترين تعداد مراجعه كننده را داشتند. زمان انتظار بيماران جهت معاينه توسط پزشك از 15 تا 360 دقيقه با ميانگين 103±66 دقيقه متغير بود. در زمينه كادر درماني و خدماتي 805 نفر (74.5%) از منشي درمانگاه، 800 نفر (74.1%) از كادر اداري درمانگاه و 581 نفر (53.8%) از پزشك خود رضايت داشتند. دير آمدن پزشكان به درمانگاه و فقدان نظارت پزشك متخصص دو فاكتور عمده نارضايتي بيماران بودند. در زمينه خدمات بهداشتي ميزان رضايت از كلينيكهاي واكسيناسيون 85.5% و تنظيم خانواده 82.4% بود .نتيجه گيري و توصيه ها: بسياري از كاستي هاي مطرح شده با ارايه يك برنامه صحيح و منسجم قابل اصلاح مي باشند. حضور منظم پزشك متخصص در درمانگاه از طريق تعيين كادر ثابت درماني براي درمانگاه، تقويت خدمات جنبي نظير ارايه دارو به بيماران سرپايي مي توانند در جلب رضايت آنان سودمند باشند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رودپیما، ش.، و صادقیان، ن.، و خلیقی منفرد، م.، و آزادفر، س.، و نراقی، ا.، و شکیبافر، ف.، و صابراسکندری، م.، و اطهاری نیک عزم، س.، و علی زاده، ف. (1382). بررسی میزان رضایت بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان آیت اله طالقانی شهر تهران طی سالهای 81-1380. پژوهش در پزشکی, 27(3), 209-215. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=1925



Vancouver : کپی

رودپیما شهلا، صادقیان ناصر، خلیقی منفرد مهدی، آزادفر سارا، نراقی الهه، شکیبافر فاطمه، صابراسکندری مرجان، اطهاری نیک عزم سمیه، علی زاده فائزه. بررسی میزان رضایت بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان آیت اله طالقانی شهر تهران طی سالهای 81-1380. پژوهش در پزشکی. 1382 [cited 2022May27];27(3):209-215. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=1925



IEEE : کپی

رودپیما، ش.، صادقیان، ن.، خلیقی منفرد، م.، آزادفر، س.، نراقی، ا.، شکیبافر، ف.، صابراسکندری، م.، اطهاری نیک عزم، س.، علی زاده، ف.، 1382. بررسی میزان رضایت بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان آیت اله طالقانی شهر تهران طی سالهای 81-1380. پژوهش در پزشکی, [online] 27(3), pp.209-215. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=1925.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 443 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی