برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  20 , شماره  4 (50) ; از صفحه 634 تا صفحه 644 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير مقدار ترافيک بر فرسايش سطحي جاده جنگلي (مطالعه موردي: جنگل کوهميان- آزادشهر)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه جنگل داری، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج
 
چکیده: 

توليد رسوب از مهم ترين اثرهاي بعد از ساخت جاده هاي جنگلي مي باشد. امروزه فرسايش خاک و پيامدهاي ناشي از آن، به يکي از مهم ترين معضلات زيست محيطي تبديل شده است. فرايند فرسايش جاده شامل جدا شدن ذرات و حمل رسوب توسط جريان آب يا رواناب به قسمت هاي پايين دست جاده يا ورود به سيستم هاي رودخانه اي مي باشد. بنابراين برآورد مقدار رسوب حاصل از جاده هاي جنگلي از اهميت ويژه اي برخوردار است. در اين مطالعه به بررسي تاثير مقدار ترافيک بر توليد رواناب و رسوب جاده جنگلي با استفاده از شبيه ساز باران پرداخته شد. با استقرار باران ساز و پلات يک مترمربعي روي سطح جاده، شبيه سازي باران در مدت زمان 30 دقيقه و شدت 81 ميلي متر بر ساعت انجام و رواناب توليدي از خروجي پلات جمع آوري شد. نتايج حکايت از اختلاف معني دار رواناب و رسوب دو جاده و ميانگين مقدار رواناب براي جاده با ترافيک بالا و پايين به ترتيب 49.1 و 22.1 ليتر بر مترمربع و ميانگين مقدار رسوب به ترتيب 166.41 و 36.75 گرم بر مترمربع داشت. معني دار بودن اثر ترافيک بر مقدار رسوب و رواناب تاييد کننده اين امر است که تعيين استاندارد و مقدار مصالح در مرحله ساخت و تعمير و نگهداري بايد با در نظر گرفتن ترافيک قابل انتظار انجام شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 91
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی