برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1392 , دوره  10 , شماره  1 ; از صفحه 109 تا صفحه 118 .
 
عنوان مقاله: 

ارتقاي کيفيت طراحي سوالات چند گزينه اي آزمون هاي ارتقاي دستياري از طريق ارايه بازخورد (مقاله کوتاه)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، بلوار شهید فهمیده، همدان، ایران
 
چکیده: 
زمينه و هدف: هدف از انجام اين مطالعه، ارتقاي کيفيت طراحي سوالات آزمون هاي ارتقاي دستياري از طريق به کارگيري تکنيک هاي ارايه بازخورد مورد نظر در علم آموزش پزشکي به طراحان سوالات چند گزينه اي بود.روش کار: در اين مطالعه نيمه تجربي، سوالات آزمون هاي ارتقاي دستياري پزشکي در سال 1388 از نظر ساختار طراحي با استفاده از چک ليست روا و پاياي Millman مورد بررسي قرار گرفت. همچنين توزيع سطح دانش مورد سنجش در هر يک از سوالات نيز مشخص گرديد. بر اساس اطلاعات حاصل از بازخورد مداخله اي با رعايت خصوصيات فني آن در علم آموزش پزشکي يعني عيني، به موقع، مستقيم، محترمانه، بدون قضاوت از عملکرد و همراه با توصيه هايي جهت بهبود، به طراحان آزمون که همگي سابقه شرکت در کارگاه هاي آموزشي (Multiple choice question) MCQ و تجربه طراحي سوال در سال هاي قبل را داشتند، ارايه شد. بعد از برگزاري آزمون ارتقاي سال 1389 نيز سوالاتي که طراحان در هر دو سال در طراحي آن ها نقش داشتند، انتخاب شدند و ميزان رعايت اصول استاندارد Millman و سطح تاکسونومي به کار رفته در سوالات توسط طراحان قبل و بعد از مداخله بازخوردي مورد مقايسه قرار گرفت.يافته ها: از مجموع 2500 سوال، 2035 سوال وارد مطالعه شد. قبل از مداخله 65.2 درصد از سوالات از نظر ساختار کلي بدون اشکال بود و پس از انجام مداخله اين ميزان به 82.8 درصد رسيد که اين تفاوت معني دار بود (P<0.001). از نظر سطح دانش مورد ارزيابي در سوالات نيز در سال 1388، 38 درصد از سوالات و در سال 1389، 53.1 درصد از سوالات با تاکسونومي بالا طراحي شده بود که تفاوت آن ها نيز معني دار بود (P<0.001).نتيجه گيري: انجام مداخله به صورت بازخورد و منطبق با اصول فني آن در آموزش پزشکي حتي جهت طراحان آموزش ديده و باتجربه در طراحي سوالات نيز مي تواند در ارتقاي کيفيت طراحي سوالات چند گزينه اي موثر باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

معیاری، ا.، و بیگلرخانی، م. (1392). ارتقای کیفیت طراحی سوالات چند گزینه ای آزمون های ارتقای دستیاری از طریق ارایه بازخورد (مقاله کوتاه). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 10(1), 109-118. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190854



Vancouver : کپی

معیاری اعظم، بیگلرخانی مهدی. ارتقای کیفیت طراحی سوالات چند گزینه ای آزمون های ارتقای دستیاری از طریق ارایه بازخورد (مقاله کوتاه). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1392 [cited 2021December04];10(1):109-118. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190854



IEEE : کپی

معیاری، ا.، بیگلرخانی، م.، 1392. ارتقای کیفیت طراحی سوالات چند گزینه ای آزمون های ارتقای دستیاری از طریق ارایه بازخورد (مقاله کوتاه). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 10(1), pp.109-118. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=190854.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 108 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی