نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1389 , دوره  20 , شماره  69 ; از صفحه 31 تا صفحه 39 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي همبستگي کيفيت مراقبت با رضايت مددجويان تنظيم خانواده در مراکز بهداشتي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان شریعتی، کوچه هدیه، روبروی حسینیه ارشاد، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، طبقه 4، تحصیلات تکمیلی مامایی و بهداشت باروری
 
چکیده: 
زمينه و هدف: کيفيت فرآيندهاي مراقبتي بعدي از کيفيت خدمات و رضايت مددجو يکي از پيامدهاي کيفيت است. اما گاه رضايت به معني کيفيت مراقبت تفسير مي شود. در اين راستا مطالعه اي با هدف بررسي همبستگي کيفيت مراقبت با رضايت مددجويان تنظيم خانواده در مراکز بهداشتي وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي انجام گرفت.مواد و روش ها: اين مطالعه توصيفي بر روي 200 مددجوي مراجعه کننده به 11 مرکز بهداشتي درماني وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي که به طور چند مرحله اي انتخاب شده بودند انجام گرفت. جهت ارزيابي کيفيت ارايه مراقبت ها، از چک ليست مشاهده اي و جهت سنجش رضايت مددجويان از پرسش نامه رضايت سنجي که بر اساس طيف ليکرت و در دو بخش ساختار و مراقبت هاي تنظيم خانواده تهيه شده بود استفاده گرديد. اعتبار پرسش نامه ها از طريق بررسي اعتبار محتوا و صوري و پايايي ابزار با تعيين ضريب آلفا کرونباخ 0.94 و ضريب همبستگي نمره دو مشاهده گر 0.91 تاييد گرديد. تجزيه و تحليل داده ها نيز با استفاده از آمار توصيفي و نرم افزار اس پي اس اس 16 انجام گرفت.يافته ها: کيفيت مراقبت ها با 100±56.73 (ميانگينSD±) درصد نمره تطابق با استاندارد، متوسط ارزيابي گرديد. حيطه آموزش، کمترين (16.14±35.43) و حيطه گرفتن شرح حال، بيشترين درصد نمره تطابق (28.46±77.83) را بدست آوردند. رضايت مددجويان از مراقبت ها 13.89±83.75 بالا ارزيابي گرديد. در اين مطالعه بين رضايت مددجويان و کيفيت فرآيندهاي مراقبتي همبستگي بدست نيامد.نتيجه گيري: در اين مطالعه کيفيت خدمات متوسط و رضايت مددجويان بالا بود و بين رضايت مددجويان و کيفيت فرآيندهاي مراقبتي همبستگي بدست نيامد و نشان داده شد که رضايت زياد مددجو مي تواند به معني کيفيت بالاي فرايند مراقبتي نباشد و عوامل ديگري غير از کيفيت فرآيندهاي مراقبتي هم بر رضايت مددجو موثر هستند. بنابر اين، هر بعد بايد ارزيابي و بر اساس چالش هاي موجود در هر بعد برنامه هاي مداخلاتي لازم طراحي و اجرا گردند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مهدوی، ژ.، و سیمبر، م.، و امیرعلی اکبری، ص.، و علوی مجد، ح. (1389). بررسی همبستگی کیفیت مراقبت با رضایت مددجویان تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery), 20(69), 31-39. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189783



Vancouver : کپی

مهدوی ژیلا، سیمبر معصومه، امیرعلی اکبری صدیقه، علوی مجد حمید. بررسی همبستگی کیفیت مراقبت با رضایت مددجویان تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery). 1389 [cited 2022August17];20(69):31-39. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189783



IEEE : کپی

مهدوی، ژ.، سیمبر، م.، امیرعلی اکبری، ص.، علوی مجد، ح.، 1389. بررسی همبستگی کیفیت مراقبت با رضایت مددجویان تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery), [online] 20(69), pp.31-39. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=189783.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 135 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی