مشخصات مقاله عنوان نشریه: آموزش عالي ايران اطلاعات شماره: پاييز و زمستان 1390 , دوره 4 , شماره 1 (پياپي 13) ; از صفحه 1 تا صفحه 45 . عنوان مقاله: دانشگاه در ايران و همگرايي آن با شاخص هاي دانشگاه در جامعه دانش محور (تحليل كيفي ديدگاه دانشجويان دكتري دانشگاه تهران) نویسندگان: اديبي مهدي, رباني علي, شيري حامد آدرس: چکیده: دانشگاه جهان شهرگرا، دانشگاه مبتني بر شيوه 2، دانشگاه پيوندي، دانشگاه فرهنگي و دانشگاه باز و گسترده، الگوهاي ايده آل دانشگاه در جامعه دانش محور هستند كه با تغيير و تحول در الگوي دانشگاه سنتي در نتيجه دگرگوني در واقعيت هاي اجتماعي جامعه معاصر پديدار شده اند. مقاله حاضر در اين چهارچوب تلاش مي كند تا ميزان همگرايي دانشگاه در ايران (مطالعه كيفي ديدگاه دانشجويان دكتري دانشگاه تهران) را با اين گونه هاي تيپيك و شاخص هاي آن مورد بررسي قرار دهد. روش تحقيق كيفي با استفاده از تكنيك مصاحبه نيمه استاندارد به منظور گردآوري اطلاعات مورد استقاده قرار گرفته و داده ها از طريق تحليل محتواي كيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. نتايج بيانگر اين است كه دانشگاه تهران ـ به مثابه يكي از برترين دانشگاه هاي ايران ـ نه تنها از نظر همگرايي و همسويي با شاخص هاي دانشگاه در جامعه دانش محور ضعف هاي اساسي دارد بلكه در مواردي الگو هاي دانشگاه سنتي نيز در آن با چالش هاي جدي مواجه است. کلید واژه: جامعه دانش محور(Q2)دانشگاه جهان شهرگرا(Q2)دانشگاه مبتني بر شيوه 2(Q2)دانشگاه پيوندي(Q2)دانشگاه فرهنگي(Q2)دانشگاه باز و گسترده(Q2)دانشگاه سنتي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: نقش همكاريهاي علمي بين المللي در توسعه علمي ايرانمشكلات كنوني دانشگاهها و نظام توسعه علمي كشورمروري بر توليد علم در سال 2003لوازم ساختاري توسعه علمي در ايرانشيوه هاي تحول و بهبود آموزش عالي و پژوهش در ايران با تحليلي بر برخي مطالعات انجام شدهشيوه جديد توليد دانش: ايدئولوژي و واقعيتساختار معرفتي علم در ايران (سال 2001)توليد علم ايران در سال 2008توليد علم ايران در سال 2007توليد علم ايران در سال 2006توليد علم ايران در سال 2004تعاملات دانشجويان، انگيزش و كنشگري رشته ايتحليل دسترسي به فرصتهاي برابر در توسعه آموزش عالي دولتي در كشورتاثير ارتباطات علمي بر توليد دانشبهينه يابي ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاههاي دولتي ايرانبررسي وضعيت مديريت نظام آموزش عالي ايران از ديدگاه مديران عالي: گذشته، حال و آيندهبررسي و تبيين جايگاه آموزش عالي ايران در جهانبررسي كارنامه پژوهشي ايران در سال 2002بررسي عرضي – ملي عوامل كلان موثر بر توسعه علمي بررسي چالش ها و نارسايي هاي تحصيلات دانشگاهي در حوزه علوم انساني تاملي بر نظرات دانشجويانبررسي ابعاد حقوقي و مديريتي استقلال دانشگاهها در ايران(موضوع ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوين راهکارهاي اجرايي تحقق آنآسيب شناسي آزمون ورودي دانشگاه مقالات نشریه ای مرتبط: از دانشگاه تا دانشگاه اسلاميدانشگاه و توسعه فرهنگيدانشگاه پژوهي (IR)؛ ضرورتي مغفول مانده در راستاي تقويت همکاري هاي دانشگاه و صنعتدانشگاه و تعريف آنالگوبرداري دانشگاه علوم انتظامي از بهترين شيوه هاي دانشگاه تهران در مديريت دانش مقالات همایشی مرتبط: بررسی وضعیت سرمایه های فکری در دانشگاه صنعتی شریفتوسعه دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی حرفه ایبررسی راهکارهای تبدیل دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه کارآفرین: یک مطالعه کیفینقش دانشگاه در توسعه منطقه ایتحلیل سیاستگذاری در نسل جدید دانشگاه ها: الگویی اثربخش برای آموزش عالی ایران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 246 آخرین های بلاگ شماره گذاری خطوط در وردمعرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگل ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی