برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

قدرت بازار و اثرات رفاهي آن در بازار محصولات صادراتي بخش کشاورزي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه اقتصاد، واحد زابل، دانشگاه آزاد اسلامی، زابل، ایران
 
چکیده: 

اين مطالعه با هدف تحليل قدرت بازار ايران در بازار محصولات صادراتي منتخب و اثرات رفاهي ناشي از آن صورت گرفت. محصولات صادراتي منتخب شامل کشمش، خرما، پسته و زعفران مي باشد. براي تحليل قدرت بازار ايران از دو تصريح قيمت صادراتي (تابع واکنش قيمت) و تابع تقاضاي واردات (شاخص لرنر) استفاده گرديد. همچنين اثرات رفاهي ناشي از وجود قدرت بازار با استفاده از معيار معادل تغييرات اندازه گيري شد. در تصريح هاي ياد شده از داده هاي مرکب دوره 2009-1997 استفاده گرديد. يافته ها نشان داد که افزايش سهم ايران موجب کاهش قيمت صادراتي خواهد شد. همچنين کاهش ارزش پول ايران يا افزايش نرخ ارز افزايش قيمت صادراتي محصولات ياد شده را در پي دارد. بر اساس تابع تقاضاي واردات مشخص گرديد صادرکنندگان ايران قادرند تا قيمت صادراتي کشمش، خرما، زعفران و پسته را به ترتيب 3.7، 11.6، 19.1 و %20.3 بالاتر از هزينه نهايي قرار دهند که دال بر وجود قدرت بازار صادرکنندگان در بازار صادراتي اين محصولات مي باشد. در تحليل رفاهي نيز مشخص گرديد مازاد رفاهي که صادرکنندگان به دليل قدرت بازار به دست مي آورند، براي محصولات ياد شده به ترتيب برابر با 12، 18، 26.9 و %26.3 ارزش محصول صادراتي تحت شرايط رقابتي مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عمرانی، م.، و فرج زاده، ذ. (1391). قدرت بازار و اثرات رفاهی آن در بازار محصولات صادراتی بخش کشاورزی ایران. تحقیقات اقتصاد کشاورزی, 4(4 (پیاپی 16)), 113-134. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188333



Vancouver : کپی

عمرانی محمد، فرج زاده ذکریا. قدرت بازار و اثرات رفاهی آن در بازار محصولات صادراتی بخش کشاورزی ایران. تحقیقات اقتصاد کشاورزی. 1391 [cited 2021November28];4(4 (پیاپی 16)):113-134. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188333



IEEE : کپی

عمرانی، م.، فرج زاده، ذ.، 1391. قدرت بازار و اثرات رفاهی آن در بازار محصولات صادراتی بخش کشاورزی ایران. تحقیقات اقتصاد کشاورزی, [online] 4(4 (پیاپی 16)), pp.113-134. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188333.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 156 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی