برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

به سوي فرانظريه اي ديگر براي شناخت برنامه درسي پنهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
 
چکیده: 

برنامه درسي پنهان را بايد يکي از سرمايه هاي مفهومي رشته برنامه درسي به شمار آورد. طرح اين مفهوم سبب شده است تا نگاه سطحي نگرانه نسبت به پديده برنامه درسي کاهش يافته، پديده مذکور نه صرفا در بعد طراحي، بلکه در سطح اجرا نيز مدنظر قرار گرفته، پويايي هاي آن رصد شود. اگر چه اين مفهوم نخستين بار در سال 1968 توسط فيليپ جکسون مورد استفاده قرار گرفت، اما در طي چند دهه گذشته بسيار مورد توجه نظريه پردازان حوزه برنامه درسي قرار گرفته است و هر يک از زاويه خاصي آن را مورد بررسي قرار داده اند، به گونه اي که تا امروز بيش از هزاران مقاله و کتاب در مورد آن به رشته تحرير درآمده است. اين تنوع ديدگاه ها و نظريه ها از يک سو باعث غناي تئوريک مفهوم برنامه درسي پنهان شده و از سوي ديگر شناخت و درک آن را براي بسياري از افراد مشکل نموده است. در اين مقاله سعي شده است تا با بررسي پيشينه پژوهشي مربوط به اين مفهوم چيستي، ابعاد و سطوح گوناگون آن با نگاهي کل نگرانه مورد بررسي قرار گيرد. بدين منظور، آثار و پژوهش هاي معتبر داخلي و خارجي در حوزه برنامه درسي پنهان مورد بررسي قرار گرفته (تحليل مضمون) و بر اساس پرسش هاي ذيل فرانظريه اي با توجه به ويژگي هاي مشترک هر کدام ارائه شده است: ماهيت برنامه درسي پنهان چيست؟ کارکردهاي اين برنامه کدام است؟ اين برنامه از ديد کدام يک از کنشگران حوزه تعليم و تربيت پنهان است؟ چه عواملي بر شکل گيري اين برنامه موثرند؟ پيامدهاي اين برنامه کدام است؟ و اين برنامه در چه سطوحي تاثيرگذار است؟ به نظر نگارنده، نظريه ها و ديدگاه هاي مطرح شده پيرامون برنامه درسي پنهان را مي توان در 6 دسته يا طبقه مختلف جاي داد: نظريه هاي ماهيتي، نظريه هاي کارکردي، نظريه هاي ابعادي، نظريه هاي عاملي، نظريه هاي پيامدي، نظريه هاي سطوحي.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 566
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی