برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

به سوي فرانظريه اي ديگر براي شناخت برنامه درسي پنهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
 
چکیده: 

برنامه درسي پنهان را بايد يکي از سرمايه هاي مفهومي رشته برنامه درسي به شمار آورد. طرح اين مفهوم سبب شده است تا نگاه سطحي نگرانه نسبت به پديده برنامه درسي کاهش يافته، پديده مذکور نه صرفا در بعد طراحي، بلکه در سطح اجرا نيز مدنظر قرار گرفته، پويايي هاي آن رصد شود. اگر چه اين مفهوم نخستين بار در سال 1968 توسط فيليپ جکسون مورد استفاده قرار گرفت، اما در طي چند دهه گذشته بسيار مورد توجه نظريه پردازان حوزه برنامه درسي قرار گرفته است و هر يک از زاويه خاصي آن را مورد بررسي قرار داده اند، به گونه اي که تا امروز بيش از هزاران مقاله و کتاب در مورد آن به رشته تحرير درآمده است. اين تنوع ديدگاه ها و نظريه ها از يک سو باعث غناي تئوريک مفهوم برنامه درسي پنهان شده و از سوي ديگر شناخت و درک آن را براي بسياري از افراد مشکل نموده است. در اين مقاله سعي شده است تا با بررسي پيشينه پژوهشي مربوط به اين مفهوم چيستي، ابعاد و سطوح گوناگون آن با نگاهي کل نگرانه مورد بررسي قرار گيرد. بدين منظور، آثار و پژوهش هاي معتبر داخلي و خارجي در حوزه برنامه درسي پنهان مورد بررسي قرار گرفته (تحليل مضمون) و بر اساس پرسش هاي ذيل فرانظريه اي با توجه به ويژگي هاي مشترک هر کدام ارائه شده است: ماهيت برنامه درسي پنهان چيست؟ کارکردهاي اين برنامه کدام است؟ اين برنامه از ديد کدام يک از کنشگران حوزه تعليم و تربيت پنهان است؟ چه عواملي بر شکل گيري اين برنامه موثرند؟ پيامدهاي اين برنامه کدام است؟ و اين برنامه در چه سطوحي تاثيرگذار است؟ به نظر نگارنده، نظريه ها و ديدگاه هاي مطرح شده پيرامون برنامه درسي پنهان را مي توان در 6 دسته يا طبقه مختلف جاي داد: نظريه هاي ماهيتي، نظريه هاي کارکردي، نظريه هاي ابعادي، نظريه هاي عاملي، نظريه هاي پيامدي، نظريه هاي سطوحي.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صفایی موحد، س.، و باوفا، د. (1392). به سوی فرانظریه ای دیگر برای شناخت برنامه درسی پنهان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 10(10 (پیاپی 37)), 76-96. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188325



Vancouver : کپی

صفایی موحد سعید، باوفا داوود. به سوی فرانظریه ای دیگر برای شناخت برنامه درسی پنهان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 1392 [cited 2021September27];10(10 (پیاپی 37)):76-96. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188325



IEEE : کپی

صفایی موحد، س.، باوفا، د.، 1392. به سوی فرانظریه ای دیگر برای شناخت برنامه درسی پنهان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), [online] 10(10 (پیاپی 37)), pp.76-96. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188325.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 514 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی