برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تعيين کننده عرضه و تقاضاي گوشت قرمز در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
 
چکیده: 

ضرورت قرار گرفتن گوشت قرمز در سبد مصرفي خانوار به عنوان يک کالاي اساسي و همچنين کاهش مصرف آن به دنبال کاهش درآمد خانوارها که معلول افزايش شديد شاخص قيمت است، لزوم توجه به مولفه هاي اصلي بازار گوشت قرمز را نمايان مي سازد. بدين اساس ضروري است تا دولت به منظور حفظ سلامت جامعه و با تکيه بر شناخت عوامل موثر بر توابع اصلي بازار گوشت قرمز، نسبت به اتخاذ سياست هاي مناسب تنظيم بازار در جهت حمايت دوجانبه توليدکنندگان و مصرف کنندگان اقدام نمايد. از اين رو هدف مطالعه حاضر شناسايي عوامل موثر بر عرضه و تقاضاي گوشت قرمز مي باشد. بدين منظور با استفاده از آمارهاي سري زماني طي دوره 88-1360 توابع مذکور به روش ARDL تخمين زده شده اند. نتايج برآوردها در کوتاه مدت و بلندمدت تائيدکننده يکديگر بوده و نشان مي دهند که عرضه گوشت قرمز با وزن لاشه به عنوان شاخص بهبود تغذيه و قيمت دام زنده، رابطه مثبت و معنادار و با قيمت جو به عنوان شاخص نهاده هاي توليد، رابطه عکس دارد. همچنين تقاضا به دنبال عواملي همچون افزايش درآمد، کاهش قيمت خرده فروشي گوشت قرمز، افزايش قيمت خرده فروشي گوشت مرغ و واردات با افزايش روبرو شده و اثر توزيع گوشت يارانه اي بر آن مثبت و بي معنا مي باشد. بر اساس کشش هاي محاسبه شده نيز مشخص مي گردد که گوشت قرمز به عنوان کالاي ضروري و کم کشش مطرح بوده و هرگونه برنامه ريزي در راستاي افزايش عرضه، نياز به ايجاد انگيزش هاي قيمتي بالا براي توليدکنندگان اين صنعت دارد. نتايج حاصل از الگوي تصحيح خطا نيز نشان از سرعت تعديل زياد هر دو تابع به سمت تعادل بلندمدت دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 346
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی