برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تحليل جايگاه مولفه هاي تربيت شهروندي در محتواي برنامه درسي علوم اجتماعي دوره متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان توجه به مولفه هاي تربيت شهروندي يعني دانش، مهارت و نگرش هاي شهروندي در کتاب هاي درسي علوم اجتماعي دوره متوسطه صورت گرفته است. در اين تحقيق از روش تحليل محتواي آنتروپي شانون استفاده شد. جامعه آماري تحقيق شامل کليه کتاب هاي درسي علوم اجتماعي دوره متوسطه بود و با توجه به ماهيت موضوع پژوهش و به دليل محدوديت جامعه آماري از نمونه گيري صرف نظر شده، کل جامعه آماري به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. جهت گردآوري داده ها چک ليست تحليل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و روايي آن توسط متخصصان اين حوزه تاييد شد. به منظور تعيين پايايي ابزار تحقيق از روش بازآزمايي استفاده شد و مقدار ضريب همبستگي 0.87 حاصل گشت. نتايج حاصل از تحقيق بيانگر آن است که از مجموع 3194 واحد ضبط شمارش شده، 248 واحد به دانش شهروندي، 99 واحد به مهارت شهروندي و 103 واحد به نگرش شهروندي اختصاص دارد. اين در حالي است که هر 103 به مهارت شهروندي و يک از شاخص هاي مربوط به مولفه هاي تحقيق به صورت نامتوازن مورد توجه قرار گرفته و کتاب هاي درسي نيز به يک نسبت به مولفه هاي شهروندي نپرداخته است. با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر بازنگري برنامه درسي علوم اجتماعي دوره متوسطه در راستاي توجه بيشتر به مولفه ها و شاخص هاي کمتر مورد توجه، ضروري به شمار مي آيد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

جمالی تازه کند، م.، و طالب زاده نوبریان، م.، و ابوالقاسمی، م. (1392). تحلیل جایگاه مولفه های تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 10(10 (پیاپی 37)), 1-19. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188303



Vancouver : کپی

جمالی تازه کند محمد، طالب زاده نوبریان محسن، ابوالقاسمی محمود. تحلیل جایگاه مولفه های تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 1392 [cited 2021September17];10(10 (پیاپی 37)):1-19. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188303



IEEE : کپی

جمالی تازه کند، م.، طالب زاده نوبریان، م.، ابوالقاسمی، م.، 1392. تحلیل جایگاه مولفه های تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), [online] 10(10 (پیاپی 37)), pp.1-19. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188303.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 955 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی