نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي كيفي عملكرد دبيرستان در ايجاد و پرورش مهارتهاي اجتماعي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
پژوهش حاضر عملکرد دوره متوسطه را در ايجاد و پرورش مهارتهاي اجتماعي دانش آموزان با روش کيفي مورد بررسي قرار داده است. ابتدا چک ليستي مشتمل بر 369 مهارت اجتماعي در 9 گروه اصلي تهيه و روايي محتوايي آن توسط متخصصين تاييد گرديد. سپس چهار نفر از کارشناسان پس از گذراندن دوره آموزشي و آشنايي با مهارتهاي اجتماعي و روش تحقيق کيفي، به مدت سه هفته به اجراي آزمايشي طرح پرداخته و در اين مدت کاملا با مدرسه و کادر آن آشنا شدند. سپس به مشاهده رفتارهاي چهار گروه شامل دبيران کليه دروس و کليه پايه ها، مشاوران، دبيران پرورشي و کادر دفتري (شامل مدير، معاونين آموزشي و پرورشي) مشغول شدند. مشاهده و ثبت فراواني مهارتهاي اجتماعي به صورت کمي و کيفي انجام گرفت. علاوه بر آن، شيوه تدريس دبيران، وجود يا عدم وجود فعاليتهاي گروهي در کلاس و مدرسه و چگونگي اجراي آن نيز به مدت چهار ماه مشاهده و ثبت گرديد. در اين مدت در مجموع، 72207 مهارت مشاهده و ثبت گرديد. درصد فراواني مهارتهاي اجتماعي مشاهده شده به ترتيب عبارت بودند از: مهارتهاي ارتباطي 55.46، جرات ورزي 22.61، مسووليت پذيري 6.57، خودگرداني 4.07، مقابله اي 3.62، پر کردن اوقات فراغت 2.58، درک ارزشهاي اجتماعي 1.84 و آشنايي با قوانين اجتماعي 0.44 درصد. نتيجه بدست آمده بيانگر آن است که اگر مدرسه بخواهد عملکرد واقعي و موثري در انتقال کليه مهارتهاي ضروري اجتماعي به دانش آموزان داشته باشد، بايد فرصتهاي عمدي، برنامه هاي مدون و طرحهاي قابل اجرا در اين زمينه داشته باشد و وضعيت موجود پاسخگوي تامين همه نيازهاي اجتماعي دانش آموزان نيست.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فاتحی زاده، م.، و نصراصفهانی، ا.، و فتحی، ف. (1384). بررسی کیفی عملکرد دبیرستان در ایجاد و پرورش مهارتهای اجتماعی دانش آموزان. مجله روانشناسی, 9(2 (پیاپی 34)), 165-185. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=18812



Vancouver : کپی

فاتحی زاده مریم السادات، نصراصفهانی احمدرضا، فتحی فاطمه. بررسی کیفی عملکرد دبیرستان در ایجاد و پرورش مهارتهای اجتماعی دانش آموزان. مجله روانشناسی. 1384 [cited 2022June30];9(2 (پیاپی 34)):165-185. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=18812



IEEE : کپی

فاتحی زاده، م.، نصراصفهانی، ا.، فتحی، ف.، 1384. بررسی کیفی عملکرد دبیرستان در ایجاد و پرورش مهارتهای اجتماعی دانش آموزان. مجله روانشناسی, [online] 9(2 (پیاپی 34)), pp.165-185. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=18812.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 333 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی