برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1390 , دوره  4 , شماره  16 ; از صفحه 107 تا صفحه 120 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تاثير روش تدريس مبتني بر تفکر فعال (روش مشارکتي) و روش تدريس سنتي در يادگيري درس مطالعات اجتماعي دانش آموزان پسر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف مقايسه تاثير روش تدريس مبتني بر تفکر فعال (روش مشارکتي) و روش تدريس سنتي در يادگيري درس مطالعات اجتماعي دانش آموزان پسر نواحي پنجگانه تبريز انجام شد. روش اين پژوهش از نوع طرح هاي نيمه تجربي با پيش آزمون و پس آزمون و از نظر هدف کاربردي بوده است. جامعه آماري اين تحقيق، کليه دانش آموزان پسر سال اول متوسطه نواحي پنجگانه تبريز به تعداد 10665 نفر در سال 91-90 بود. نمونه گيري به صورت تصادفي خوشه اي چند مرحله اي است. بنابراين حجم نمونه آماري پژوهش عبارت است از دانش آموزان دو کلاس اول متوسطه که از هر کدام از کلاس ها پس از موازنه سازي آزمودني ها يکي به شکل يادگيري سنتي به تعداد 30 نفر و ديگري به شيوه تدريس مشارکتي (فعال) به تعداد 32 نفر در درس مطالعات اجتماعي مورد بررسي قرار گرفتند. براي اندازه گيري ميزان يادگيري گروه ها از آزمون پيشرفت تحصيلي استفاده گرديد. براي تعيين روايي محتوايي پرسشنامه از نظر متخصصان و معلمان استفاده شد. براي تحليل داده هاي آماري در مورد هر يک از فرضيه هاي پژوهشي به علت تعيين تفاوت و محاسبه و مقايسه نمره هاي پيش آزمون و پس آزمون در گروه هاي آزمايش و گواه از آزمون ANCOVA (تحليل کوواريانس) استفاده گرديد. نتايج تحليل کواريانس نشان داد: که بين نمرات يادگيري کلي، عميق و سطحي هر دو گروه آزمايش و کنترل تفاوت معناداري وجود دارد. به عبارت ديگر روش تدريس مشارکتي در افزايش يادگيري کلي، عميق و سطحي دانش آموزان تاثير گذاشته و نسبت به روش سنتي تدريس اثربخش بوده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بدری گرگری، ر.، و رضایی، ا.، و جدی گرگری، ج. (1390). مقایسه تاثیر روش تدریس مبتنی بر تفکر فعال (روش مشارکتی) و روش تدریس سنتی در یادگیری درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان پسر. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), 4(16), 107-120. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188048



Vancouver : کپی

بدری گرگری رحیم، رضایی اکبر، جدی گرگری جواد. مقایسه تاثیر روش تدریس مبتنی بر تفکر فعال (روش مشارکتی) و روش تدریس سنتی در یادگیری درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان پسر. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی). 1390 [cited 2021October24];4(16):107-120. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188048



IEEE : کپی

بدری گرگری، ر.، رضایی، ا.، جدی گرگری، ج.، 1390. مقایسه تاثیر روش تدریس مبتنی بر تفکر فعال (روش مشارکتی) و روش تدریس سنتی در یادگیری درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان پسر. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی), [online] 4(16), pp.107-120. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=188048.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 2669 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی