برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مهارت هاي مطالعه در دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گرگان، کیلومتر 5 جاده گرگان - ساری، مجموعه آموزش عالی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، معاونت آموزشی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: پيشرفت تحصيلي به دانش و کاربرد موثر مهارت هاي مطالعه بستگي دارد. اين مطالعه با هدف بررسي مهارت هاي مطالعه در بين دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستان انجام گرفت.
روش بررسي: در يک مطالعه مقطعي - توصيفي، تعداد 211 دانشجو در سال تحصيلي 88-1387 از طريق نمونه گيري آسان وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوري داده ها سياهه مهارت هاي مطالعه کانگان بود. توانايي خواندن متون درسي، يادداشت برداري، تقويت حافظه، آمادگي براي امتحان، افزايش تمرکز و مديريت زمان خرده مقياس هاي مورد بررسي در اين مطالعه بودند. نمرات کسب شده از پرسشنامه با آزمون هاي آماري و با نرم افزار
SPSS  سنجيده شدند.
يافته ها: ميانگين و انحراف معيار نمرات
2.47±0.40 از 4 بود. 43.6 درصد داراي مهارت هاي مطالعه ضعيف، 53.6 درصد متوسط و 2.8 درصد داراي مهارت هاي مطالعه خوبي بودند. مهارت هاي مطالعه در دانشجويان دختر به طور معني داري بيشتر از دانشجويان پسر بود (p=0.017). مهارت هاي مطالعه دانشجويان جديدالورود به طور معني داري بيشتر از دانشجويان ترم هاي بالاتر بود (p=0.0001).
نتيجه گيري: مهارت مطالعه اکثر دانشجويان مورد بررسي در حد مطلوب نبود. به نظر مي رسد تحصيل در دانشگاه، باعث بهبود مهارت هاي مطالعه دانشجويان مورد بررسي نشده است. ضرورت آموزش مهارت هاي مطالعه به دانشجويان در حد آموزش کارگاهي و يا به شکل ارائه واحد درسي در ابتداي ورود به دانشگاه محسوس است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 134
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی