نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير سطوح مختلف بار شناختي بر يادگيري تکليف زمان بندي پيش بين انطباقي در شرايط پنهان و آشکار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف تحقيق حاضر، بررسي تاثير سطوح مختلف بارشناختي بر تکليف زمان بندي پيش بين انطباقي در شرايط پنهان و آشکار بود. به اين منظور، 50 دانشجوي 25-23 ساله داوطلب شرکت در تحقيق، به طور تصادفي در 5 گروه آزمايشي قرار گرفتند. به گروه يادگيري آشکار درباره وجود توالي تکراري در بخش مياني اطلاعاتي داده شد. گروه يادگيري پنهان بدون تکليف ثانويه همين تکليف را بدون آگاهي از وجود توالي تکراري در بخش مياني اجرا کردند. به گروه هاي سوم تا پنجم (يادگيري پنهان با تکليف ثانويه) همزمان با اجراي تکليف، يک تکليف ثانويه با دشواري هاي متفاوت داده شد. در مرحله اکتساب هر بلوک تمريني شامل 18 کوشش بود که 6 کوشش اول و 6 کوشش آخر به طور تصادفي ارائه مي شد، اما کوشش هاي مياني، داراي ترتيب و توالي خاصي بود. آزمودني ها پس از شرکت در پيش آزمون، به مدت 3 روز و در هر روز 15 بلوک 18 کوششي را تمرين کرده و سپس در آزمون يادداري، انتقال و مصاحبه شرکت کردند. داده ها به روش تحليل واريانس عاملي مرکب تحليل شد. نتايج نشان داد که در تمام گروه ها به جز گروه پنجم (گروه يادگيري پنهان با تکليف ثانويه دشوار) در آزمون هاي اکتساب، يادداري و انتقال، بين امتيازات بخش مياني تکراري با حداقل يکي از بخش هاي تصادفي، تفاوت معني داري وجود دارد (p<0.05). همچنين تفاوت امتيازات اين گروه ها در اکتساب، يادداري و انتقال نسبت به پيش آزمون معني دار بود اما بين گروه ها (به غير از گروه پنجم) از نظر آماري تفاوت معني داري مشاهده نشد (p<0.05). اين نتيجه نشان مي دهد که در گروه هاي پنهان، آزمودني ها از توالي تکراري اطلاعي نداشتند، اما به اندازه گروه آشکار آموختند و مي توان نتيجه گرفت که در تکاليف حرکتي پيچيده، يادگيري پنهان دست کم به اندازه يادگيري آشکار در عملکرد افراد موثر است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عبدلی، ب.، و فارسی، ع.، و رمضان زاده، ح. (1390). تاثیر سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری تکلیف زمان بندی پیش بین انطباقی در شرایط پنهان و آشکار. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی), 3(9), 29-44. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=187001



Vancouver : کپی

عبدلی بهروز، فارسی علیرضا، رمضان زاده حسام. تاثیر سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری تکلیف زمان بندی پیش بین انطباقی در شرایط پنهان و آشکار. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی). 1390 [cited 2022August12];3(9):29-44. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=187001



IEEE : کپی

عبدلی، ب.، فارسی، ع.، رمضان زاده، ح.، 1390. تاثیر سطوح مختلف بار شناختی بر یادگیری تکلیف زمان بندی پیش بین انطباقی در شرایط پنهان و آشکار. رفتار حرکتی (پژوهش در علوم ورزشی), [online] 3(9), pp.29-44. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=187001.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 168 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی